معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اعلام کرد:
فراخوان اولویت های پژوهشی دانشگاه فرهنگیان در سال 1396

به منظور تحقق اهداف پژوهشی دانشگاه فرهنگیان و تقویت جایگاه پژوهش در برنامه ریزی و تصمیم گیری و جلب مشارکت و ایجاد انگیزه در پژوهشگران فعال در حوزه های مرتبط با ماموریت های دانشگاه فرهنگیان، بدین وسیله فهرست اولویت های پژوهشی مورد نیاز دانشگاه فرهنگیان در سطح کشوری را در سال 1396اعلام و از کلیه مدرسان و اعضای محترم هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، دعوت به همکاری می نماید.
متقاضیان می توانند پس از انتخاب عنوان پژوهشی نسبت به تکمیل فرم"پیشنهاده پژوهشی"(فرم پیوست) اقدام و در قالب Word وPdf به آدرس پُست الکترونیکی s.salahi@cfu.ac.ir ارسال نمایند. نوشتن شماره اولویت پژوهش، نام محقق و عنوان طرح در موضوع ایمیل ضروری می باشد. بدیهی است ارسال پروپوزال های پیشنهادی صرفا تا تاریخ (22/10/96) امکان پذیر بوده و پیشنهاده های دریافتی پس از تاریخ یاد شده مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.
پژوهشگران محترم در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می توانند در ساعات اداری با شماره 87751707 کارشناسی طرح های پژوهشی، تماس حاصل فرمایند.
شرایط:
-
اشتغال به کار در دانشگاه فرهنگیان به عنوان عضو هیات علمی یا مُدرس تمام وقت،
-
مرتبط بودن رشته تحصیلی با موضوع،
-
داشتن سوابق پژوهشی مرتبط با موضوع با ارائه مستندات،
-
پیشنهاده مطابق الگوی مورد نظر معاونت پژوهشی دانشگاه فرهنگیان تدوین شود( در پورتال دانشگاه، قسمت معاونت پژوهشی قابل رویت هست).
-
هر پژوهشگر فقط برای یک اولویت پژوهشی، می تواند پیشنهاده ارائه کند.
-
ارائه پیشنهاده، حقی برای ارائه دهنده آن ایجاد نمی کند چون در یک فرایند داوری تخصصی برترین پیشنهاده با احتساب بالاترین امتیاز انتخاب می شود.
-
پژوهشگرانی که هنوز طرح پژوهشی قبلی خود را به پایان نرسانده و تسویه ننموده اند و دانشجویان دوره دکتری نمی توانند در این فراخوان شرکت کنند( تسویه نهایی قراردادهای پژوهشی منوط به انتشار یک مقاله علمی – پژوهشی برگرفته از دستاوردهای پژوهش است).
شماره |
عنوان |
1 |
بررسی سهم معلمان در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ( بر پایه داده های امتحانات کشوری) و تبیین دلالت های آن برای تربیت معلم انتظار : شناسایی میزان تاثیرگذاری و سهم معلمان بر پیشرفت دانش آموزان با تکیه بر نتایج امتحانات نهایی و ارائه راهکارهایی برای بهبود آموزش معلمان و شیوه های تربیت معلم است. |
2 |
بررسی کیفیت تعامل مدیران آموزشگاهی بر عملکرد نو معلمان دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان انتظار :تعیین میزان حمایت حرفه ای، پشتیبانی، راهنمایی و کیفیت تعامل و شیوه های ارتباطی و ارایه تجارب و.. مدیران آموزشگاهی به نومعلمان دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان در ایفای وظایف حرفه ای و تعهد شغلی آنان است. |
3 |
بررسی و مقایسه عملکرد نو معلمان مهارت آموز ماده 28 و کارشناسی پیوسته و ارزیابی آن بر اساس ملاک های ناظر به عملکرد مورد انتظار انتظار : بررسی مقایسه ی عملکرد نومعلمان که بر اساس شیوه فعلی تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان، آموزش دیده اند با معلمان جذب شده از طریق ماده 28 و سایر معلمان است . آیا عملکرد حرفه ای معلمان بر اساس نوع جذب متفاوت است؟ تفاوت در چه زمینه هایی وجود دارد؟ و... |
4 |
سنجش میزان آگاهی نو معلمان دانشگاه فرهنگیان از بد فهمی های آموزش علوم و ریاضی انتظار : شناسایی میزان آگاهی نومعلمان از میزان درک و عملکرد دانش آموزان و بدفهمی های رایج در دو درس علوم و ریاضی و و ارایه راهکارهای بهبود دهنده ی آنها در زمینه ی پیشرفت دانش آموزان در این دو موضوع درسی است که معمولا در عملکرد دانش آموزان در مطالعات جهانی تیمز ارزیابی می شود. |
5 |
آسیب شناسی فعالیت های فرهنگی دانشگاه به منظور ارایه الگویی مطلوب در این زمینه انتظار : بررسی و ارزیابی وضعیت موجود فعالیت های فرهنگی دانشگاه و میزان اثر بخشی آن و رضایت مخاطبان ( مدیران ، کارشناسان و دانشجویان ) و ارایه الگویی مطلوب و مناسب برای انجام این فعالیت هاست . |
6 |
طراحی الگوی بهینه اجرایی مقتضی کمّیت و کیفیت معلم مورد انتظار در دانشگاه فرهنگیان انتظار : پژوهش روشن نماید که در مسیر حفظ و ارتقای کیفیت و کمیّت مورد انتظار، چه ساختاری و با چه تعداد پردیس و منابع انسانی، مورد نیاز است. مدل مطلوب اجرایی دانشگاه با توجه به معیارهای مطلوب دانشگاهی کدام است ؟ |
7 |
پیمایش ویژگی های تربیت معلم در کشورهای منتخب : انتظار : مطالعه تطبیقی وضعیت تربیت معلم در کشورهایی با تعلیم و تربیت پیشرفته، از جهت مدل های جذب، برنامه درسی، روش های آموزش و کارورزی ، روش های بهسازی و... است. |
8 |
آموزش شهروندی و اقتضائات آن در تربیت معلم : انتظار : بررسی چگونگی وضع موجود برنامه های رسمی و غیر رسمی در جهت کسب آمادگی های پایه شهروندی به عنوان یک شایستگی ضروری برای دانشجو معلمان و ارایه راهکار بهبود آن است . |
9 |
تدوین الگوی سنجش دستاوردهای یادگیری دانشجویان با تاکید بر سند کلان برنامه درسی تربیت معلم : انتظار : با توجه به اینکه هدف دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلم شایسته جهت ایفای نقش حرفه ای معلمی است، سنجش دستاوردهای این شایستگی ها که باید مبتنی بر اهداف برنامه درسی باشد در مرحله عمل باید سنجش شود( برنامه درسی قصد شده، برنامه درسی اجرا شده برنامه درسی کسب شده). |
10 |
بررسی وضعیت موجود استفاده بهینه و بهره ور از منابع انرژی در دانشگاه فرهنگیان( و پردیس های تابعه) و تدوین الگوی استاندارد مرتبط با آن : انتظار : در حال حاضر بنظر می رسد وضعیت موجود استفاده از منابع انرژی در دانشگاه بهره ور نمی باشد و در این زمینه الگویی استاندارد وجود ندارد . بنابر این تحلیل وضع موجود و تدوین الگوی استاندارد و بهینه مصرف مورد انتظار است . |
11 |
تبیین ارتباط بین برنامه درسی رسمی و غیر رسمی در دانشگاه فرهنگیان و ارائه الگوی عملی منظور از برنامه درسی رسمی، برنامه درسی مصوب است که در دانشگاه فرهنگیان توسط معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی ارائه می شود. این برنامه درسی دارای ساختاری منسجم است که در زمان مقرر 4 ساله (برای دوره کارشناسی پیوسته) به اتمام میرسد.در کنار این برنامه درسی، فرصتهای یادگیری دیگری توسط معاونت فرهنگی، تحت عنوان برنامه درسی غیررسمی ارائه میشود. با توجه به اصل یکپارچگی در برنامه درسی و همچنین در راستای تحقق شایستگیهای حرفهای معلمی مورد انتظار در سند «طراحی کلان برنامه درسی تربیت معلم» (1395)، این دو برنامه درسی باید به گونهای ارائه شوند که مکمل و موید یکدیگر باشند و در مجموع به کل معناداری دست یابند. انجام پژوهشی در خصوص این ارتباط و در پاسخگویی به این سوال که آیا برنامه درسی غیررسمی نیز همانند برنامه درسی رسمی دارای نظام یافتگی در طول زمان است، به منظور دستیابی به انواع شایستگیهای حرفهای معلم حائز اهمیت است. |