مدیریت امور پردیس های استانی یزد برگزار کرد:
نشست علمی-تخصصی با عنوان « آموزش وپرورش، راهکارها و چالش ها »
با مساعدت بسیج دانشجویی پردیس شهیدان پاک نژاد یزد، نشست علمی-تخصصی با عنوان « آموزش وپرورش، راهکارها و چالش ها » با حضور دکتر مجتبی همتی فر در روز دوشنبه 24 مهرماه 96 در سالن آمفی تئاتر پردیس شهیدان پاک نژاد یزد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان یزد، در ابتدای این نشست، دکتر رضایی، سرپرست مدیریت امور پردیس های استانی یزد با بیان اینکه مبنای تاسیس دانشگاه فرهنگیان، سند تحول آموزش و پرورش است بر آگاهی فرهنگیان و بویژه دانشجومعلمان از مفاد این سند تاکید نمود و خاطرنشان کرد: دانشگاه فرهنگیان در راستای اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش راه اندازی شد تا در این دانشگاه معلمان خوبی تربیت شوند و بتوانند تحول در آموزش و پرورش ایجاد کنند.
وی افزود: با وجود اینکه مقام معظم رهبری بارها در رابطه با اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تذکر داده اند اما به خاطر موانعی که در کشور وجود دارد، هنوز بسیاری از مفاد این سند بالادستی نظام، عملیاتی نشده است. امیدواریم هرچه زودتر همه مفاد این سند اجرایی شود و شاهد یک تحول اساسی در آموزش و پرورش باشیم.
در ادامه این نشست، دکتر مجتبی همتی فر، با بیان سخنی از مقام معظم رهبری که « آموزش و پرورش بیت الغزل مسائل بعد از انقلاب است»، افزود: حساس ترین و مهم ترین بخش اداره کشور، آموزش و پرورش است چرا که ما نهادی نداریم که تعداد شعب آن به اندازه آموزش و پرورش باشد. یکصد و دوازده هزار مدرسه و پانصد و هشتاد هزار کلاس به عنوان جایگاه تربیت، در کشور گسترانیده شده که از این میان 44% مدارس، زیر پنجاه نفر دانش آموز دارد. نزدیک به 10% بودجه کل کشور در این وزارتخانه هزینه می شود که خود نشان می دهد که مجموعه آموزش و پرورش، برای نظام جمهوری اسلامی اهمیت ویژه ای دارد.
وی افزود: یکی از چالش هایی که باعث شده نظام آموزش و پرورش، جایگاه و عملکرد صحیح نداشته باشد این است که در کشور ما به آموزش و پرورش نگاه سرمایه ای بلندمدت نمی شود. پیامدهای چنین نگاه نادرستی می تواند ضمن کاهش کیفیت تعلیم و تربیت در نظام آموزشی، سرمایه انسانی کشور را در آینده ضعیف تر کند و در نتیجه تحقق بسیاری از اهداف و سیاست های نظام را با چالش جدی مواجه سازد.
این پژوهشگر مسائل تعلیم و تربیت تصریح کرد: یکی از مسائل مهم که باعث ناکارآمدی خروجی های آموزش و پرورش می شود و همچنین یکی از دلایل موثر، عدم اجرای سند تحول بنیادین، بی ثباتی مدیران آموزشی است. با تغیر یک وزیر و مدیرکل، بعضا تا سطوح پایین تر هم کارشناسان نیز تغییر می کنند، در نتیجه برنامه ها و تصمیم گیری ها تغییر می یابد.
وی گفت: اعمال سلایق شخصی و گروهی و عدم برنامه بلندمدت، جزو چالش های اصلی نظام آموزشی کشور به حساب می آید که با تغییر دولت ها، تغییر راهبردها و سیاست های این وزارتخانه کلیدی، از مهمترین مصادیق این چالش است.
همتی فر، سند تحول را ادامه مسیری برای نوسازی نظام آموزشی برشمرد و گفت: پس از حدود یک دهه تلاش گروه های پژوهشی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و مقرر شد که این سند مبنای تمام تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد. که متاسفانه اجرای سلیقه ای و شتابزده، کندی اجرای آن (ارائه پیش نویس نقشه راه بعد از 4 سال از تصویب سند), عدم توجه به الزامات اجرای تحول، نبودن عزم جدی دولت ها در اجرای آن و سیاسی بازی از جمله مشکلات اجرای این سند تحول آفرین در نظام آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به اینکه عنصر و رکن اصلی آموزش و پرورش معلم است، بر ارتقای منزلت معلمان در جامعه تاکید کرد و افزود: نتیجه بی توجهی به انگیزه های معنوی معلمان و ضرورت های معیشتی فرهنگیان باعث می شود با یک معلم خسته و فرسوده مواجه شویم. بر این اساس، معلم یک عنصر فرهنگی و تربیتی باید باشد نه یک کارمند معمولی و بی تخصص.
این کارشناس مسائل تعلیم و تربیت با اشاره به بازنشستگی گسترده در آموزش و پرورش در آینده نزدیک، گفت: بازنشستگی قریب الوقوع 45% نیروهای آموزش و پرورش در سال های آینده، می تواند فرصتی بسیار طلایی برای بازسازی بدنه وزارت آموزش و پرورش باشد، به نحوی که با جذب نیروی انسانی توانمند و آموزش دیده این اتفاق به یک فرصت برای نوسازی نظام آموزشی تبدیل شود، اما با سیاست های کنونی و اقدامات غیرکارشناسی همچون استخدام بدون ضابطه و خارج از دانشگاه فرهنگیان یک تهدید بزرگ به حساب می آید.
همتی فر، یکی دیگر از مشکلات حوزه تعلیم و تربیت را تأکید بیش از حد روی ساحت علمی و کم توجهی به برخی ساحت های دیگر نظیر پرورش فکر، هنر و ورزش دانست و گفت: چالش کنکورزدگی کتاب های درسی و بیش از حد تخصصی شدن و کم توجهی برنامه درسی به مهارت های زندگی از دیگر مشکلات این حوزه است.
عدم توجه به فضای مجازی و تاثیرات منفی فناوری های جدید، تمرکز بیش از حد مسئولان بر توسعه مدارس غیر دولتی و غافل شدن از مدارس دولتی، متناسب نبودن پذیرش دانشگاه فرهنگیان با نیازهای آموزش و پرورش، عدم تناسب امکانات موجود با سطح دانشگاه فرهنگیان، کمبود نخبه در مدیریت آموزش و پرورش و عدم بکارگیری آنها و ضرورت و اختصاص بودجه بیشتر به دانشگاه فرهنگیان، از دیگر موضوعاتی بود که در این سخنرانی به آن پرداخته شد.