سرپرست دانشگاه فرهنگیان:
راهکار توسعه دانشگاه فرهنگیان پیوند با پژوهش است
سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: راهکار اصلی توسعه دانشگاه فرهنگیان، پیوند این دانشگاه با پژوهش است.
محمود مهرمحمدی صبح امروز در نخسین جشنواره کشوری نوآوری های علمی و پژوهشی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور که به میزبانی دانشگاه فرهنگیان یزد در حال برگزاری است، اظهار داشت: مسئله پژوهش در دانشگاه به عنوان یکی از مسائل مهم اما نه چندان مورد توجه طی سال های اخیر در کانون توجه قرار گرفته است.
وی با تاکید بر اهمیت مسئله پژوهش عنوان کرد: به هر عنوان یا بهانه ای که بتوان موضوع پژوهش را در دانشگاه فرهنگیان مطرح کرد، مغتنم است زیرا دانشگاه فرهنگیان به خاطر هویت آموزشی خود باید یک رخداد تکاملی پژوهش محور را سپری کند.
مهرمحمدی ادامه داد: سازمان دادن به پژوهش در دانشگاه فرهنگیان طی چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته و گام های موثری نیز در این زمینه برداشته شده است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مباحث مربوط به جبران ضعف در مباحث آموزشی، افزودن جریان دانش به عنوان پشتوانه معلم به چرخه تربیت معلم است.
وی با تاکید بر اینکه باید فهم درستی از جنبه های مختلف پژوهش در این دانشگاه داشته باشیم، تصریح کرد: به طور قطع راهکار توسعه دانشگاه فرهنگیان، پیوند با پژوهش است.
مهرمحمدی یادآور شد: بودجه ها، حمایت ها و پشتبانی ها از امر پژوهش در دانشگاه فرهنگیان همانند سایر دانشگاه ها است اما خط اصلی پژوهش در دانشگاه فرهنگیان در خدمت توسعه حرفه ای دانشجومعلمان است که لازم است در این راستا خط و مسیر درستی تبیین شود.
وی بیان کرد: کل دانشگاه فرهنگیان باید بسیج شود تا تربیت معلم فکور و پژوهنده اتفاق بیفتد و پژوهش در این عرصه به میدان آورده شود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور اظهار داشت: نخ تسبیح پژوهش در دانشگاه فرهنگیان، توسعه حرفه ای است و پژوهش ها استادان و دانشجویان نیز باید در این راستا باشد.
مهرمحمدی افزود: در دانشگاه فرهنگیان یک سلسله استعدادها و سلسله ظرفیت های خوب پژوهشی منهای جریان معلم شدن مدنظر است و نباید نسبت به این استعدادها و ظرفیت ها بی توجه باشیم.
وی عنوان کرد: استعدادهای خوب پژوهشی در بین اساتید دانشگاه فرهنگیان و دانشجویان این دانشگاه وجود دارد که البته برخی از آنها در مسیر پژوهش های عادی به کار گرفته می شود اما معتقدیم 80 درصد سهم پژوهش در دانشگاه فرهنگیان باید متوجه پژوهش در راستای توسعه حرفه ای یا همان تربیت معلم فکور و پژوهنده باشد.
مهرمحمدی بیان کرد: ما موظف هستیم در مسیری پیش برویم که تولید دانش در دانشگاه فرهنگیان برابر با چشم انداز تربیت معلم فکور باشد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور تاکید کرد: اگر می گوییم تربیت معلم پژوهنده یکی از پیش نیازهای حرکت به سمت جامعه دانایی محور است، معلم نیز به عنوان یک عنصر داننده و یک عنصر دانشی باید به جامعه معرفی شود.
وی تصریح کرد: معلم فکور، معلمی است که پیوندش با دانش در راستای تولید دانش و استفاده از دانش باشد و اجازه قطع این پیوند را ندهد.