مدیریت امور پردیس های استانی
دانشگاه فرهنگیان یزد

قابل توجه مدرسان و اعضای هیات علمی :

زمینه های پژوهشی دانشگاه فرهنگیان

   شورای پژوهش و فناوری در جلسه 18 خرداد 1395 به منظور هدایت ظرفیتهای پژوهشی در راستای نیازهای و ماموریتهای دانشگاه و با توجه به گستردگی دامنه فعالیتهای مرتبط ، زمینه های پژوهشی( قابل دقیق تر نمودن به موضوعات پژوهشی ) را به شرح زیر مصوب نمود که از میان آنها پنج محور موضوعی در اولویت نخست قرار دارند که در شرایط برابر از امتیاز بیشتر برای حمایت برخوردار خواهند بود.  به این ترتیب مدیریت پردیس های استانی دانشگاه می توانند از مجموعه ارایه شده بعنوان راهنما در اجرای انواع طرحهای پژوهشی و حمایتهای درخواستی برای پایان نامه و رساله های دوره دکتری استفاده و در چارچوب شیوه نامه های مربوط نسبت به بررسی و تصویب  موارد دریافتی اقدام نمایند .

الف )محورهای موضوعی دارای  اولویت نخست ،

1 . توسعه دانش میان رشته ای آموزش در موضوعات تخصصی مرتبط با رشته های تخصصی دانشگاه ،

2 . توسعه  فعالیتهای فرهنگی و تربیتی در دانشگاه ( برنامه های درسی غیررسمی غیر متشکل ، انتخابی/ - اختیاری)،

3 .  بهسازی و تعالی منابع انسانی در آموزش و پرورش با تاکید بر معلمان  ،

4 .  بررسی تجارب و نوآوری های جهانی در عرصه تربیت معلم و توسعه حرفه ای معلمان ،

5 . الگوهای توسعه مدیریت سازمانی و منابع ، توسعه بهره وری و تحصیل در آمد در دانشگاه .

ب )مجموعه  زمینه های مرتبط با رسالت و ماموریت دانشگاه فرهنگیان

دسته نخست : اسناد فرادستی و مبانی در تربیت معلم

  • راه­های تحقق دیدگاه­های مقام معظم رهبری در خصوص دانشگاه فرهنگیان،
  • سند تحول بنیادین و تربیت معلم،
  • نقشه جامع علمی کشور و تربیت معلم،
  • سند دانشگاه اسلامی و تربیت معلم،
  • اساسنامه دانشگاه فرهنگیان،
  • سند برنامه درسی ملی و تربیت معلم،
  • تاریخ تحول تربیت معلم) در ایران و جهان(،
  • فلسفه تربیت معلم،
  • رسالت دانشگاه فرهنگیان و آینده تربیت معلم،
  • برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان،

دسته دوم :روند و چگونگی جذب دانشجو معلم :

  • بررسی کارآمدی الگوهای جذب دانشجو معلمان از جهات مختلف،
  • تعیین ویژگی های دانشجویان از جهات مختلف و رابطه آن با اقتضایات اسناد بالادستی، اقتضائات تربیت معلم،
  • تطابق الگوهای پذیرش دانشجو با نیازها و اقتضائات آموزش و پرورش و جامعه،  
  • مقایسه الگوهای جهانی پذیرش معلم برای نیل به یک الگوی متناسب با نیازهای بومی،
  • روند یابی میزان و چگونگی علایق دانش آموزان و داوطلبان کنکور برای انتخاب رشته های دانشگاه فرهنگیان،

دسته سوم : برنامه ها

  • تولید و تدوین یا روزآمدسازی و کارآمدسازی برنامه های درسی/ آموزشی )برنامه قصد شده(...  در سطح ملی،
  •   آموزش اثربخش موضوعات نظیر آموزش ریاضی ، آموزش فیزیک، آموزش شیمی، آموزش زبان و ... ،

 پژوهش در موضوعات تخصصی ( شیمی ، فیزیک ، ریاضی ، تاریخ ، ادبیات ، زیست و .. ،

(پژوهش در  این زمینه منحصر به اعضای هیات علمی و مدرسان داری تخصص در موضوعات مذکور است )

  • تحلیل وضعیت برنامه های درسی در رشته های مختلف برای تحقق شایستگی های مختلف در دانشجو معلمان،
  • توسعه و تعالی اعضای هیات علمی و مدرسان برای تدریس در دانشگاه،
  • نهادینه سازی رویکرد معلم پژوهنده در برنامه های آموزشی و درسی دانشگاه،
  • نوآوری و تحول در رشته ها، ساختار و محتوای برنامه های درسی،
  • کیفیت برنامه کارورزی  ،

دسته چهارم : فرایند ها

  • برنامه درسی اجرا شده در سطح ملی و پردیس/ استان،
  • استاد؛کیفیت آموزش، نوآوری ها، آموزش پژوهی و ... ،
  • کتب و منابع درسی /آموزشی،
  • کیفیت خدمات آموزشی، کتابخانه، اینترنت، دسترسی به منابع علمی و ... ،
  •  روندیابی وضعیت دانشجویان در ابعاد مختلف : کیفیت زندگی دانشجویی، انگیزه تحصیل و ... ،
  • فرهنگ آموزش و یادگیری، فرهنگ سازمانی در تربیت معلم،
  • ارتقای کیفیت مدیریت و رهبری دانشگاه در سطوح خرد و کلان،
  • توسعه فضای فرهنگی و تربیتی درکلیه شئون دانشگاه  ،
  • استقرار و نهادینه سازی نظام تضمین کیفیت،
  • ساماندهی نظام مدیریت، ساختار و تشکیلات،
  • توسعه  صلاحیت های حرفه ای اعضای هیئت علمی و غیر هیئت علمی در حوزه فرهنگی و اجتماعی،
  •  تقویت و تعمیق هویت انسانی، اسلامی، انقلابی و ایرانی دانشجو معلمان،
  •  گسترش و ترویج سبک زندگی اسلامی -  ایرانی،
  •  گسترش و ترویج آموزه های قرآن، عترت و تعظیم شعائر اسلامی با تاکید بر فرهنگ اقامه نماز،
  • افزایش انگیزه و رضایت شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه،
  • افزایش مشارکت دانشجو معلمان در فرآیندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری دانشگاه،
  • توسعه ظرفیت کنشگری اجتماعی و فعالیت های داوطلبانه و اختیاری دانشجویان،
  • ایجاد و توسعه فضای شاد و با نشاط در محیط دانشگاه در چارچوب نظام معیار اسلامی،

دسته پنجم : نتایج و برآیندها

·  برنامه درسی کسب شده /تجربه شده ... در سطح ملی و پردیس/ استان ،

  • از بعد عملکر ها ) به ویژه در سطح کلاس درس(،
  • از بعد جو و بافت فرهنگی حاکم بر محیط )برنامه درسی پنهان( ... ،
  • کیفیت زیست و پیام های مستتر در آن)نتایج زیست در کلاس های درس، خوابگاه، فضاهای ورزشی، فضای باز، در کانون ها و انجمن هاو (...،
  • کسب شایستگی های حرفه ای / سنجش صلاحیت های حر فه ای،
  • فعالیتهای فرهنگی و تربیتی در دانشگاه )برنامه های درسی غیررسمی غیر متشکل) انتخابی/ - اختیاری(،
  • ارزیابی کیقیت آزمون های پایان نیمسال در رشته های مختلف دانشگاه،
  • ارزیابی پایانی صلاحیت­های حرفه­ای دانشجو معلمان،

دسته ششم: موضوعات نظرورزانه و آینده­پژوهانه

  • تحول در عرصه نظر و نظرورزی در ابعاد مختلف تربیت معلم در سطح ملی،
  • نظرورزی درباره تحولات ممکن در رویه­ ها و سیاست­های جاری تربیت معلم در ایران در سطح ملی و پردیس/ استان،
  • آینده پژوهی در تربیت معلم:  واکاوی اثرات تغییرات رشد دانش­ آموزی، تغییرات فناوری، علمی و آموزشی، اقتضائات اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش ،
  • دیدگاههای نو بین المللی در عرصه تربیت معلم... ،
  • تجربیات جهانی و تطبیقی در حوزه رویکردها و عملکردها و ... ،
  • استقرار و توسعه نظام جامع پژوهش و نوآوری دانشگاه،
  • تربیت معلم با تکیه بر مبانی تربیت اسلامی،
  • بررسی تجارب ، نوآوری ها   در عرصه تربیت معلم جهانی  ،
  •    مدلهای هوشمندسازی دانشگاه فرهنگیان،
  • تنوع بخشی منابع پایدار درآمدی دانشگاه با تکیه بر درآمدهای اختصاصی،
  •   استاندارد فضاهای کالبدی امکانات وتجهیزات دانشگاه با اقتضائات، ویژگی ها و آموزه های معماری اسلامی– ایرانی،  برنامه های درسی، استانداردهای تربیتی و شرایط کسب شایستگی ها،
  • دانشگاه  فرهنگیان بعنوان   سازمان یادگیرنده،
  • تمرکز زدایی در فرآیندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری دانشگاه،
  • چابک سازی و بهسازی مستمر ساختار سازمانی،
  •  استقرارنظام بهبود کیفیت و تعالی در دانشگاه،
  • استقرار نظام جامع مدیریت عملکرد،
  • طراحی و توسعه نظام ارزیابی درونی در سطح دانشگاه،
  • راهکارهای تعامل با مدرسه  برای ارتقای کیفیت برنامه های تربیت معلم،

دسته هفتم: توسعه حرفه ای معلمان:

  • تحلیل وضعیت عملکرد حرفه ای معلمان برای اصلاح نظام تربیت معلم ،
  • بهسازی و تعالی منابع انسانی در آموزش و پرورش ،
  • الگوهای سنجش صلاحیت حرفه ای معلمان،
  • الگوهای رشد حرفه ای معلمان،

  همچنین موضوعاتی نیز از سوی معاونتها و دفاتر سازمان مرکزی برای کمک به جهت گیری های پژوهشی سال 1395 در سطح دانشگاه پیشنهاد شده است که بخش عمده ای از آنها نیز مرتبط با زمینه های مصوب شورای پژوهش و فناوری هستند . این موضوعات که فهرست آنها در بخش فایل های ضمیمه (پایین صفحه) آمده است نیز می توانند با رعایت ترجیح محورهای دارای اولویت ، در هدایت ظرفیتهای پژوهشی آن استان  مورد استفاده قرار گیرند .