مدیریت امور پردیس های استانی
دانشگاه فرهنگیان یزد

در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد :

نشست هماهنگی برنامه فرهنگی مهارت آموزان ماده 28

در راستای تحقق اهداف دانشگاه مبنی بر تربیت معلمان طراز جمهوری اسلامی ایران و با هدف ارتقای شایستگی های عمومی و تقویت نقش تربیتی و اجتماعی مهارت آموزان ماده 28 اساسنامه دانشگاه جلسه بررسی و تبیین شیوه نامه برگزاری برنامه فرهنگی ویژه این گروه سه شنبه 29 تیر در سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد.

 در این جلسه کلیات و اهدافِ برنامه فرهنگی با عنوان " ارتقاء نقش تربیتی و اجتماعی معلم" و نیز نحوه اجرای، زمان و مکان آن در استان های مرتبط، با حضور حجت الاسلام و المسلمین صادق زاده معاون فرهنگی و اجتماعی و سرپرستان امور پردیس های 6 استان برگزار کننده (تهران، اصفهان، آذربایجان غربی، مازندران، لرستان) مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین صادق زاده با اشاره بر اهمیت نقش "معلم به مثابه مربی"  بر تربیت دانش آموزان در ساحت های شش گانه تربیت و تعامل با اجتماع و خانواده ها گفت: معلم خوب تنها معلم برتر در حیطه آموزشی نیست بلکه باید نقش موثری در تربیت دانش آموزان منش سلوک و رفتار آنها و نیز فعالیت های پرورشی در ارتباط با خانواده ها، بحران ها و آسیب های اجتماعی داشته باشد.

وی هدف از برگزاری این دوره  را تشریح مفهوم معلم به مثابه مربی، تقویت منش و اخلاق معلمی، باید و نباید های این حرفه و آشنایی با شیوه های  تاثیر گذاری بر تربیت دینی و فردی دانش آموزان، روش های مواجه با آسیب های اجتماعی و تقویت روحیه مشارکت اجتماعی معلمان عنوان و اظهار کرد: محور اصلی این برنامه ایجاد آمادگی نگرشی و انگیزشی در مهارت آموزان برای ایفاء نقش موثر تربیتی و اجتماعی در مدارس پس از شروع فعالیت در نظام آموزشی است.

وی افزود: مهارت آموزان پس از این دوره باید به این باور برسند که معلم شایسته، معلمی است که نقش تربیتی(منش و سلوک دانش آموزان) و اجتماعی (نقش بهبود بخش و راهنما در ارتباط با خانواده و جامعه محلی) موثری دارد.  

همچنین در این نشست به شرایط و ویژگی های دوره ارتقاء، نقش تربیتی و اجتماعی مهارت آموزان که  از 9  لغایت 21 مرداد برای 3200 مهارت آموز ماده 28 در سه مرحله برگزار می شود پرداخته شد.

دکتر صادق زاده در تشریح جزییات اجرایی دوره تصریح کرد: در مرحله نخست، کارگاه های سه روزه هم اندیشی مسئله محور با هدف تبیین و تشریح  نظری نقش های تربیتی و اجتماعی معلم و بیان مصادیق آن پیرامون نقش معلم در آموزش ارزش ها، تربیت اجتماعی و هنری، آسیب های اجتماعی، سبک زندگی و بهره مندی از تجربیات چهره های ماندگار و معلمان باسابقه  اجرا می شود.

وی ادامه داد: در مرحله دوم مهارت آموزان پس از اتمام آموزش های کارگاهی  لازم است با هماهنگی معاونت های پرورشی ادارات آموزش و پرورش با حضور در یکی از مراکز آموزشی و تربیتی از قبیل پایگاه های تابستانی مدارس، کانون اصلاح و تربیت، کانون پرورش فکری و فرهنگسرا... در راستای محور های مطرح شده به مشاهده تاملی برنامه ها و محیط های تربیتی و نیز مصاحبه با مسئولان و مربیان بپردازند و دستاورد ها و راهکارهای خود را در قالب یک مصاحبه و یک گزارش توصیفی، تحلیلی و روایت پژوهی ارائه دهند.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه با بیان اینکه یک پنجم امتیاز  ارزیابی نهایی صلاحیت معلمی مربوط به این دوره است گفت: در نهایت ارزیابی کارورزی تربیتی بر مبنای میزان حضور در برنامه ها و گزارش ارائه شده مهارت آموزان  توسط اساتید انجام و بر اساس آن امتیاز تعلق خواهد گرفت.

در پایان سرپرستان استان های مجری پیرامون مسائل و چالش های  مربوط به فضای آموزشی، نحوه و کیفیت اسکان، محتوای آموزشی، نحوه هماهنگی با معاونت های پرورشی استان، برنامه ریزی و شیوه هزینه کرد و نیز بررسی ساختار و فرم گزارش های پایان دوره به گفتگو و ارائه راهکار پرداختند.

همچنین در بخش عصرگاهی با هدف برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی در اجرای مطلوب برنامه فرهنگی نشستی با حضور  معاونت های پرورشی ادارات آموزش و پرورش و سرپرست های امور پردیس ها 6 استان و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برگزار شد.

در این نشست دکتر صادق زاده بر ضرورت همراهی و مشارکت جدی معاونت های پرورشی آموزش و پرورش در اجرای مطلوب، با کیفیت، برنامه ریزی متناسب با شرایط استان و ارائه مجوز برای حضور مهارت آموزان در مدارس، اردوها... ترجیحا در محل خدمت خود اشاره کرد.