مدیریت امور پردیس های استانی
دانشگاه فرهنگیان یزد

به مناسبت هفته پژوهش و فناوری توسط مدیریت استانی دانشگاه فرهنگیان یزد برگزار شد:

همایش استانی جایگاه و اقتضائات در تربیت معلم

به گزارش روابط عمومی مدیریت استانی دانشگاه فرهنگیان یزد، به مناسبت هفته پژوهش و فناوری با حضور مقامات استانی ،مسئولین و دانشجومعلمان پردیس های دانشگاه فرهنگیان یزد ، دومین همایش استانی جایگاه و اقتضائات در تربیت معلم با رویکرد تربیت سیاسی و اجتماعی در سالن آمفی تئاتر پردیس شهیدان پاک نژاد یزد برگزار شد.

در ابتدای این همایش دکتر فضل اله رضایی سرپرست مدیریت امور پردیس های استانی دانشگاه فرهنگیان یزد ضمن تشکر و قدردانی از همه کسانی که در برگزاری این همایش نقش بسزایی داشتند افزود : هفته پژوهش و مراسم بزرگداشت آن به عنوان یک حرکت نمادین و فرصت مغتنم در عرصه حیات پژوهشی کشور است که برای طرح نیازهای پژوهشی، تجلیل از پژوهشگران برتر و توسعه فرهنگ پژوهش و اشاعه و مبادله دانش و اطلاعات پژوهشی در میان دانشگاهیان و موسسات پژوهشی می باشد.

وی با اشاره به اینکه امروزه بیش از هر زمانی، پژوهش و علم و فناوری با توسعه دانشگاه ها گره خورده است خاطرنشان نمود : پژوهش امری نیست که فقط مختص این هفته باشد باید در متن زندگی دانشگاهی جاری و ساری باشد و هفته پژوهش یک علامت و نمادی است برای فراموش نشدن این امر مهم و حیاتی در محیط های علمی.

مدیر استانی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه پژوهش در دانشگاه فرهنگیان امری ضروریست تصریح نمود: دانشگاه فرهنگیان هم به عنوان یک نهاد علمی راهبردی در کشور هم اکنون مسئولیت آموزش و تربیت حدود هفتاد هزار دانشجو را برای تصدی حساس ترین و مهم ترین حرفه موجود جامعه بر عهده دارد لذا برای این دانشگاه پژوهش امری ضروری و اجتناب پذیر است که با این ماموریت و گستره ای که دارد در فضای اطلاعات علمی و پژوهشی و فناوری نقش برجسته تری را باید از خود نشان دهد.

وی افزود: برای گسترش پژوهش در دانشگاه فرهنگیان بیشتر به توسعه فرهنگ پژوهش و تقویت روحیه پژوهشی نیاز داریم تا زیرساخت های پژوهشی. فرهنگی که پژوهشگر صرفا به خاطر ارزش کارعلمی و پژوهشی تحقیق کند نه به خاطر پاداش مادی.

دکتر رضایی با اشاره به شعار دانشگاه فرهنگیان برای هفته پژوهش گفت: این شعار هوشمندانه، واقعی و درست است یعنی اگر قرار باشد جامعه ای به دانایی برسد هیچ کس جز معلمان نمی توانند این شرایط را مهیا کنند. این جاست که اهمیت دانشگاه فرهنگیان و حرفه معلمی مشخص می شود.

 رییس شورای فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان یزد با بیان ویژگی های یک معلم پژوهنده افزود: معلم پژوهنده مانند یک باغبان می تواند علف های هرز را که مانع رشد و فرآیند یاددهی و یادگیری است را از بین ببرد. هدف اصلی تمام پژوهشهای حوزه تعلیم و تربیت معلم باید این باشد که فرآیندهای آموزش و پرورش را برای نیل به تحقیق اهداف تعلیم و تربیت هموار سازد.

سرپرست پردیس شهیدان پاک نژاد در بخش پایانی سخنانش با تاکید بر تحقیق و پژوهش در حرفه معلمی خاطر نشان کرد: نباید تصور شود منظور از پژوهش حتما نوشتن کتاب، مقاله و طرح پژوهشی است بلکه یک معلم پژوهنده باید این توانایی و مهارت را داشته باشد که دائما در محیطی که درس می دهد هم یاد بگیرد هم یاد بدهد و دائم مشکلات تدریس را با کاوش حل و فصل نماید.

دیگر سخنران این مراسم دکتر افشانی، پژوهشگر و استاد نمونه دانشگاه یزد بود. وی طی سخنانی در رابطه با مفهوم دقت اندازه گیری در حوزه پژوهشی مباحثی را به شرکت کنندگان در این همایش مطرح نمود.

قرائت مقالات برگزیده توسط اساتید و دانشجو معلمان، پخش کلیپ، تقدیر از پژوهشگران برتر در حوزه اساتید و کارکنان و دانشجو معلمان، تقدیر از فعالان برگزار کننده نمایشگاه آثار پژوهشی دانشگاه فرهنگیان استان در دانشگاه یزد از دیگر بخشهای این مراسم بود.

لازم به ذکر است از 108 مقاله ارسالی به این همایش 6 مقاله برای سخنرانی و ارائه شفاهی و 41 مقاله برای بخش پوستر پذیرفته شد.همچنین پوسترهای ارسالی نفرات برگزیده در درب ورودی سالن به نمایش بازدیدکنندگان گذاشته شده بود.