دکتر مهرمحمدی در دومین نشست هم اندیشی و بالندگی حرفه ای نیروهای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت:
کیفیت را به فرهنگ تبدیل کنیم
دکتر مهرمحمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان در دومین نشست هم اندیشی و بالندگی حرفه ای نیروهای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، ضمن سخنانی پیرامون ضرورت التزام به کیفیت، گفت: التزام ما به کیفیت در ابعاد مختلف، یک التزام صوری یا تشریفاتی نیست؛ کیفیت را شرط بقا می دانیم.
وی، افزود: بزرگترین تغییر در دانشگاه کمک به تکوین این فرهنگ است، البته این امر مانند هر تغییر ماندگار دیگری با تدریج و تانی همراه است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: باید شاخص هایی را تعریف و از طریق آن ها این هدف کلان را تعقیب نماییم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یک اقدام استراتژیک برای تحریک ساختاری کیفیت ایجاد رقابت در حوزه تربیت معلم است. نهادهای صاحب صلاحیت علمی، تربیتی و فرهنگی اگر بتوانند با مجوز هیات امناء و تحت نظارت فزآیندی و برآیندی دانشگاه فرهنگیان به امرتربیت معلم بپردازند، رقابتی ایجاد می شود که منافع آن متوجه نظام تعلیم و تربیت و نسل آینده کشور خواهد شد.
دکتر مهرمحمدی ادامه داد: پبشنهاد من این است که دانشگاه فرهنگیان به عنوان نهاد مادر و مرجع در تربیت معلم ایفای نقش کند و جریان تربیت معلم را در کشور مدیریت نماید. در این رویکرد بخشی از کار تربیت معلم در نهادهای ذیصلاح دولتی و غیر دولتی اتفاق خواهد افتاد.
در این جلسه دکتر موسی پور برنامه محور بودن حوزه نظارت وارزیابی را از مهمترین امتیازات این مجموعه دانست.
وی در سخنرانی خود با موضوع "منشورکیفیت و انتظارات دانشگاه " با اشاره به برخی از فعالیت ها و برنامه های معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، تدوین منشور کیفیت و منشور آموزش را از جمله اقدامات اساسی این حوزه برشمرد.
شایان ذکر است دومین روز از نشست مذکور با طرح مباحثی همچون : " ارزیابی کیفیت اثر بخشی دوره ها"، " تدوین فرم رویکرد ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان" و" مبانی، مولفه ها وشیوه های اجرایی طرح اصلح" و حضور برخی از معاونان دانشگاه ادامه یافت.
همچنین دکتر محمدی، رئیس مرکز تحقیقات ارزشیابی و اعتبار سنجی سازمان سنجش آموزش کشور در دومین نشست مسؤلان و کارشناسان ارزیابی و کیفیت سراسر کشور با بیان این مطلب افزود: آموزش، عامل اصلی توسعه پایدار است، ارزشیابی در نظام آموزش عالی، دغدغه اصلی نظام آموزشی کشور است.
وی، کارشناسان ارزیابی را عامل تحول و تعالی در نظام آموزشی دانشگاه فرهنگیان دانست و افزود: یک نظام آموزشی پایا، سالم و خوب حتما از نظام ارزشیابی و تضمین کیفیت درست، علمی و عملی برخوردار است؛ ارزیابی قابل دفاع از جانب کارشناسان این معاونت در استانها کمک شایانی در تحول و تعالی آموزشی دانشگاه فرهنگیان در پی خواهد داشت. اصل، اساس و رمز ماندگاری نظام آموزشی و عامل اصلی تحقق مأموریت و اهداف، کیفیت است.
رئیس مرکز تحقیقات ارزشیابی و اعتبار سنجی سازمان سنجش آموزش کشور، ارزشیابی که منجر به دانش می شود را، ارزشیابی دانست که به عنوان فرآیند تولید اطلاعات در جهت حرکت به سمت جامعه مبتنی بردانایی پیش میرود، تا جائیکه هدف ارزشیابی در آن، پرورش مردم سالاری اندیشمندانه است.
رئیس مرکز تحقیقات ارزشیابی و اعتبار سنجی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اهمیت اسناد بالا دستی در خصوص ارزشیابی کیفیت به سوالهایی اساسی در این خصوص نظیر این که ما بواسطه چه اسنادی قرار است ارزشیابی را انجام دهیم ؟ ضرورت توجه به کیفیت چیست؟ مستندات قانونی که به استناد آن ارزیابی درونی را انجام خواهیم داد کدامند؟ اشاره کرد.
وی، در ادامه رشد فزاینده دانشجویان و متقاضیان ورود به آموزش عالی، کثرت و تنوع مؤسسات آموزش عالی، گسترش کمی آموزش عالی بدون توجه به ظرفیت های موجود و توان و بافت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و کاهش بودجه و منابع مالی اختصاصی به آموزش عالی را ضرورت توجه به کیفیت برشمرد.
دکتر محمدی، ابعاد کیفیت را فرایند، محصول، دروندادها، بروندادها و پیامدها دانست و اظهار داشت: در گام نخست باید با استقرار نظامهای ارزشیابی و تضمین کیفیت و فعال شدن این نظامها به کیفیت در آموزش عالی دست یافت.
وی، مشکلات و بن بست های حین اجرا، توجه به محدودیت در اختصاص منابع، برنامه ریزی آگاهانه و آینده نگر، تشخیص نقاط قوت و ضعف، پیشنهاد برای اصلاح مشکلات و امکان مقایسه واحدهای آموزشی را از عمده اهداف ارزشیابی عنوان کرد.
دکتر محمدی در بخش دیگری از سخنان خود پاسخگویی و بهبود کیفیت را از اهداف اعتبارسنجی دانست.
رئیس مرکز تحقیقات ارزشیابی و اعتبار سنجی سازمان سنجش آموزش در ادامه ارزشیابی درونی را مرحله نخست الگوی اعتبار بخشی دانست و افزود: این مرحله از ارزشیابی قبل از ارزشیابی بیرونی انجام می شود. اما اجرای ارزشیابی درونی، الزاما در راستای اعتبار بخشی نیست و می تواند با هدف ارتقاء کیفیت به صورت جداگانه انجام شود.
وی، مراحل سیزده گانه اجرایی ارزیابی درونی را در سه بخش مرحله برنامه ریزی(پیش از اجرا)، مرحله اجرا و مرحله عمل و پیگیری به شرح زیر عنوان کرد:
-آشنا کردن اعضای گروههای آموزشی با فلسفه و هدف ارزیابی درونی
این دوره طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه، 26 و 27 آبان ماه سال جاری با هدف توانمند سازی و تبیین فرآیندهای نظارت و ارزیابی ویژه کارشناسان نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت سراسر کشور در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد.