جلسه توجیهی مدیران و معاونین آموزشی مدارس مجری طرح کارورزی
به گزارش روابط عمومی مدیریت استانی دانشگاه فرهنگیان یزد ، با حضور آقایان محمود زارع و محمدحسن رادمنش، علیرضا مصباح فر معاونین متوسطه ، ابتدایی و برنامه ریزی آموزش و پرورش استان، مدیران و معاونین آموزشی نواحی یک و دو آموزش و پرورش و مسئولین دانشگاه فرهنگیان یزد ، اولین جلسه توجیهی مدیران و معاونین آموزشی مدارس مجری طرح کارورزی در سالن آمفی تئاتر پردیس شهیدان پاک نژاد یزد برگزار شد.
در ابتدای این جلسه دکتر رضایی مدیر امور پردیس های استانی دانشگاه فرهنگیان یزد، ضمن عرض خیر مقدم به حضار و تسلیت و نثار فاتحه به روح مظلومان جانباخته حادثه منا ، افزود : مستحضرید که از مهرماه سال گذشته، پروژه مهم کارورزی در پردیس های دانشگاه فرهنگیان رقم خورده است و هدف از این جلسه بحث و تبادل نظر در رابطه با مسائل، چالش ها و مشکلات امر کارورزی دانشجومعلمان و هماهنگی بین ادارات ، نواحی و مدارس ، مدیران و معاونان می باشد که ان شاءا... این امر خیلی مهم،پیچیده و علمی به نحو احسن انجام پذیرد.
وی با بیان اینکه هدف از ایجاد دانشگاه فرهنگیان، تربیت و آموزش معلم خوب می باشد خاطرنشان کرد : بخشی از تربیت و مابه الامتیاز دانشگاه فرهنگیان با دانشگاه های دیگر همین امر کارورزی است و گرنه ما دربسیاری از رشته هایی که الان در آموزش و پرورش نیاز داریم در دانشگاه های خوب کشور در این امر، نیرو تربیت می کنند. دانشگاه فرهنگیان افتتاح شد که با پررنگ کردن امر کارورزی و فعالیت های فوق برنامه و تربیتی، خروجی های این دانشگاه نسبت به خروجی های دانشگاه های دیگر متفاوت باشند و بتوانند در آموزش و پرورش آن تحولی که نظام و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انتظار دارد انجام بشود.
سرپرست پردیس شهیدان پاک نژاد با اشاره به اینکه شما همکاران ، فرمانده های خط مقدم کارورزی می باشید تصریح کرد : کار اصلی را شما باید در مدرسه انجام دهید و با مدیریت و تدبیر خوبتان ، انشاا... اولا کارورزی را جدی بگیرید ثانیا نظارت تام و کاملی بر کار دانشجومعلمان و معلمان راهنما و مدرسان کارورزی داشته باشید.
وی گفت: نگاه ما به این دانشجومعلمان باید این باشد که این خانم یا آقا در آینده نه چندان دور ، معلم فرزند ما خواهد شد اگر ما با این دید به این عزیزان نگاه بکنیم قطعا در مسیری قرار می گیریم که تجربه های غنی و ارزشمند اندوخته شده خویش را به آنها منتقل کنیم و با تکریم و احترام با آنها برخورد کنیم.
برخورد جدی و سختگیرانه با کارورزان، نظارت بر حضور و غیاب و ورود و خروج دانشجومعلمان و مدرسان کارورز در مدارس، نظارت بر وضعیت پوشش کارورزان و ارائه پیشنهاد و انتقاد در رابطه با روش و عملکرد دانشجومعلمان کارورز و انتقال آن به دانشگاه و دادن نمره کارورزی بر اساس عملکرد دانشجومعلمان از جمله نکاتی بود که دکتر رضایی در مورد آنها به مدیران و معاونین امر کارورزی گوشزد نمود.
دکتر رضایی در بخش پایانی سخنانش بابیان اینکه مطالبه گر اصلی این دانشگاه مسئولان ارشد نظام هستند و پروژه کارورزی یک طرح کلان و ملی است که پشتوانه های قوی دارد خاطرنشان نمود : حمایت از کارورزی و کارورزان و همکاری و هم دلی و هم افزایی در مورد این پروژه ملی، وظیفه سازمانی ما و شما است که معلمی را پذیرفته ایم. کارورزی در بلند مدت و کوتاه مدت تاثیر بسیار مثبتی بر عملکرد مدارس دارد و حضور کارورزهای ما در بسیاری از مدارس واقعا به نفع آموزش و پرورش، مدارس و دانش آموزان تمام می شود. پس بیایید با نگاه مثبت به این طرح نگاه بکنیم.
در ادامه محمدحسن رادمنش، معاون ابتدایی آموزش و پرورش استان ضمن خیر مقدم به مدیران و معاونین مدارس طرح کارورزی افزود : امروز تا زمانی که در رگ های دانشگاه فرهنگیان خون جاریست هر سال قرار است که همکاران بزرگواری را به عنوان مهمان در مدارس مان بپذیریم و الگوهای خوبی باشیم برای این عزیزان که ان شاءا... آنها، در آینده نزدیک معلم فرزند من و شما، مدیران و معاونین مدارس ما و مسئولین و ایده پردازان خط خلاق آموزش و پرورش استان و کشورمان و ان شاءا... مدیران کل و وزیران آینده کشور ما خواهند بود.
وی با اشاره به اینکه یک الگو باید جاذبه هایی داشته باشد خاطرنشان کرد: فضای فیزیکی دفتر و محل کار، ظاهر معلم و مدیر و نوع پوشش القا کننده یک الگوی خوب است.مهمترین جاذبه ای که باید القای خوبی تعلیم و تربیت در دل همکاران کارورز ما داشته باشد بحث جاذبه ظاهری معلم است.
وی در ادامه به بیان جاذبه های گفتاری، رفتاری، اخلاقی و علمی یک الگو پرداخت و تصریح نمود : این عزیزان فرزندان ما هستند و با دقت تمام با آنها همکاری داشته باشیم . از شما مدیران بزرگوار درخواست می کنیم این عزیزان در کلاس هایی سازماندهی شوند که معلمان آن، جاذبه های الگویی که بیان شد بیشتر داشته باشند.
جلسه توجیهی با معلمان راهنما، معرفی کادر مدرسه به کارورزان ، برنامه ریزی جو روانی و عاطفی مدرسه و انتقال آموزش های لازم به کارورزان از دیگر توصیه های معاون ابتدایی آموزش و پرورش استان به مدیران و معاونین مدارس طرح کارورزی بود.
از دیگر سخنرانان این مراسم محمود زارع معاون متوسطه و مهارتی آموزش و پرورش استان بود . وی ضمن تشکر از میزبانی و حسن سلیقه دانشگاه فرهنگیان برای برگزاری این جلسه در ابتدای سال تحصیلی افزود : هدف از تشکیل این جلسه هماهنگی بر روی پنج محور برنامه ریزی، سازماندهی ،هماهنگی ،کنترل و ارزیابی در امر کارورزی دانشجومعلمان است.
معاون متوسطه و مهارتی آموزش و پرورش استان هدف از کارورزی را شامل مراحل ذیل برشمرد ازجمله: آشنایی با محیط و شرایط حاکم بر محیط های آموزشی، آشنایی با قوانین اجرایی مثل آیین نامه ها و دستورالعمل ها، ترویج اخلاق حرفه ای ،تبدیل دانایی ها به توانایی ها، تطبیق کارورزان با شرایط و تست کردن توانمندی های خود، تقویت روحیه تعهد و مسئولیت پذیری و اثبات صلاحیت حرفه ای.
وی گفت: از مدیران انتظار داریم در دو حوزه و زمینه برنامه ریزی نمایند اول حوزه اداری، سپس حوزه اجرایی. در حوزه اداری شامل چهار دستور کار می باشد که شامل : طرح موضوع در شورای مدرسه،تشکیل کارگروه کارورزی، تشکیل پرونده پرسنلی برای کارورزان و تنظیم آیین نامه انضباطی برای آنها. و در حوزه اجرایی هم شامل چهار فرآیند می باشد از جمله : آماده سازی معلمان برای پذیرش کارورزان، تشکیل جلسه توجیهی کارورزها ، نظارت و ارزیابی بر عملکرد آنها.
معاون متوسطه و مهارتی آموزش و پرورش استان در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه این دانشجومعلمان خیلی زود به جمع همکاران ما می پیوندند بیان نمود : ان شاءا... همان شایستگی هایی که در شما و معلمین ما وجود دارد در وجود این معلمان آینده جمع شود.
در پایان این مراسم استاد فرجیان معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی پردیس شهیدان پاک نژاد در رابطه با شیوه نامه ها و دستورالعمل های جدید آموزشی در رابطه با کارورزی، نکاتی را به حضار ارائه نمود.