مدیریت امور پردیس های استانی
دانشگاه فرهنگیان یزد

به مناسبت هفته گرامیداشت مقام شامخ استاد و معلم و در راستای ارج نهادن به زحمات و تلاش های ارزشمند پیشکسوتان و در ادامه سلسله برنامه چهارشنبه انجام گرفت:

دیدار سرپرست دانشگاه فرهنگیان یزد با مدرس پیشکسوت مرکز تربیت معلم شهید پاک نژاد یزد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان یزد، به مناسبت هفته گرامیداشت مقام شامخ استاد و معلم و در راستای ارج نهادن به زحمات و تلاش های ارزشمند پیشکسوتان و در ادامه سلسله برنامه چهارشنبه همدلی علی اکبر کریمی زارچی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان یزد با همراهی جمعی از مدیران دانشگاه، در عصر روز چهارشنبه هفدهم اردیبهشت ماه سال جاری با حضور در منزل علی اکبر قفائی، مدرس پیشکسوت مرکز تربیت معلم شهید پاک نژاد یزد، با ایشان دیدار و گفتگو کردند.

علی اکبر کریمی زارچی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان یزد، ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، پیشکسوتان عرصه تعلیم و تربیت را همچون گنجینه‌های ارزشمندی توصیف کرد که تجارب گران‌بهای آنان، حلقه‌ای مفقوده برای انتقال دانش و بینش به نسل‌های جدید معلمان است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان یزد، ضمن اشاره به دینِ همیشگی دانشگاه به تلاش‌های پیشکسوتان، اظهار داشت: تکریم شما فرهیختگان، صرفاً ادای یک وظیفه سازمانی نیست؛ بلکه مغتنم‌ترین فرصت برای ماست تا از اقیانوس تجارب ارزشمندتان سیراب شویم و با اقتدا به مسیر پرافتخاری که پیموده‌اید، جاده‌های پیشرفت را برای نسل‌های آینده هموارتر سازیم.

در این دیدار صمیمانه، علی اکبر قفائی با تأکید بر اهمیت جایگاه معلم و رسالت خطیر تربیت و تعلیم، نکات ارزشمندی را بیان نمود و افزود: اگر هدف معلم از کلاس درس تنها مسائل مالی نباشد و رضای خدا را در نظر بگیرد، می‌تواند بسیار موفق باشد.

وی با بیان اینکه معلم شده‌ایم تا تعلیم و تربیت انجام دهیم، بر اولویت تربیت بر تعلیم تأکید کرد. این مدرس پیشکسوت با اشاره به اهمیت شغل معلمی برای آینده کشور، که مستلزم ۳۰ سال کار و سر و کار داشتن با دانش آموزان در کلاس درس است، خاطرنشان کرد: اگر هدف ما تربیت و تعلیم باشد، در تمام مراحل شغلی موفق خواهیم بود و می‌توانیم انسان‌های خوبی را در آینده تربیت کنیم.

قفائی در بخش دیگری از سخنان خود به روش‌های تربیت دانش‌آموز متفکر پرداخت. وی پیشنهاد داد که در هر درسی، معلم سؤالی را مطرح کرده و ۳ تا ۴ دقیقه به دانش‌آموزان اجازه دهد تا فکر کنند. حتی اگر لازم باشد، بخشی از درس حذف شود تا این فرصت تفکر فراهم گردد؛ چراکه این تفکر بسیار حیاتی است.

قفائی با انتقاد از اینکه چرا برخی دانش‌آموزان امروز صرفاً احساساتی هستند و بدون تفکر هر چیزی را می‌پذیرند، دلیل آن را فقدان تفکر و تعقل دانست که باید از دوره ابتدایی در آموزش رشد پیدا کند. وی همچنین توصیه کرد که در تکالیف منزل، به خانواده‌ها گوشزد شود که به سؤالات دانش‌آموز پاسخ ندهند، بلکه راهنمایی کنند و بگذارند خودشان فکر کنند.

این مدرس پیشکسوت خاطرنشان نمود: کارهای گروهی و فعالیت‌های مشترک در کلاس درس، به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا همدیگر را تحمل کنند که این امر باعث افزایش رشد اجتماعی می‌شود. وی در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به روش آموزش در ژاپن، دو نکته اساسی آن را کار گروهی و کاری که ایده و تفکر را برانگیزد معرفی کرد. او کلاس درس را یک "اتاق فکر" توصیف کرد. وی با مثالی از کلاس اول دبستان، نشان داد که چگونه می‌توان با نشان دادن یک عکس و دادن زمان برای مشاهده و پرسیدن سؤال، تفکر را در دانش‌آموزان تقویت کرد.

لازم به ذکر است علی اکبر قفائی، متولد 1332 از سال 1361 در مراکز تربیت معلم استان یزد مشغول به تدریس بوده است. وی در سال 1378 به افتخار بازنشستگی نائل آمد.