در آستانه هفته گرامیداشت مقام شامخ استاد و معلم و در راستای ارج نهادن به زحمات و تلاش های ارزشمند پیشکسوتان و در ادامه سلسله برنامه چهارشنبه های همدلی انجام گرفت:
دیدار سرپرست و مدیران دانشگاه فرهنگیان یزد با مدرس و معلم برجسته کشوری و پیشکسوت فاخر آموزش و پرورش استان
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان یزد، در آستانه هفته گرامیداشت مقام شامخ معلم و بزرگداشت استاد و در راستای ارج نهادن به زحمات و تلاش های ارزشمند پیشکسوتان و در ادامه سلسله برنامه چهارشنبه همدلی علی اکبر کریمی زارچی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان یزد، مرتضی جمالی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان یزد، نجمه سلطانی نژاد، رییس پردیس حضرت فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) و جمعی از مدیران دانشگاه، در عصر روز چهارشنبه دهم اردیبهشت ماه سال جاری با حضور در منزل سیدحسن حیان، مدرس و معلم برجسته کشوری و پیشکسوت فاخر آموزش و پرورش استان یزد، دیدار و گفتگو کردند.
در این دیدار صمیمانه، علی اکبر کریمی زارچی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه دانشگاه تربیت معلم، مرهون زحمات اساتید و مدیران سابق دانشگاه و پیشکسوتان آموزش و پرورش است، تصریح نمود: این عزیزان، سالها در آموزش و پرورش با عشق و علاقه، از خودگذشتگی نموده و با چالشها و فرصتهای عرصه تعلیم و تربیت آشنا هستند. نظرات آنها میتواند در طراحی و اجرای برنامههای تحولی دانشگاه فرهنگیان، بسیار راهگشا باشد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان یزد، ضمن تجلیل از مقام والای استاد سیدحسن حیان، به کارنامه درخشان و پربار این چهره ماندگار در عرصه تعلیم و تربیت کشور اشاره کرد و تصریح نمود: استاد حیان را از جمله اساتید پیشکسوت و برجسته ایران می باشد که سالیان متمادی عمر گرانبهای خود را وقف هدایت و پرورش نسلهای دانشآموز و تربیت معلمان فرهیخته نموده است.
وی در بخش پایانی سخنان خود، تاکید کرد: این معلم ماندگار با کولهباری از دانش عمیق و تجربهای گرانسنگ، همواره نقشی محوری و بیبدیل در ارتقای سطح کیفی آموزش و پرورش استان ایفا نموده و به عنوان الگویی ارزشمند برای تمامی فعالان عرصه تعلیم و تربیت می باشد.
در این دیدار که در فضایی آکنده از احترام و قدردانی برگزار شد، استاد حیان با فروتنی تمام، خود را معلمی دانست که همواره در مسیر هدایت و تربیت نسل جوان گام برداشته است. وی با تأکید ویژه بر نقش محوری معلم به عنوان "راهنما"، خاطرنشان کرد که این راهنمایی باید نه تنها در عرصه علمآموزی بلکه در تمام جوانب زندگی و مسائل اجتماعی دانشآموزان ساری و جاری باشد. سیدحسن حیان، با اشاره به داستان تأملبرانگیز دکتر صمدعلی مراد، متخصص قلب افغانستانی، بر "آنچه در آموزش ما گم شده است" اشاره نمود و افزود: تجربه این پزشک فرهیخته را که پس از سالها تحصیل در افغانستان، فاقد مهارتهای اجتماعی لازم برای برقراری ارتباط موثر بود، گواهی بر ضرورت توجه به ابعاد غیردرسی تربیت دانست. همین احساس کمبود، این پزشک را به پژوهشی گسترده در نظامهای آموزشی موفق جهان، به ویژه فنلاند، رهنمون ساخت و حاصل آن، کتاب ارزشمند نوآوری در آموزش شد.
این پیشکسوت عرصه تعلیم و تربیت با بیان اینکه این کتاب را با دقت و تأمل مطالعه کرده است، به دو توصیه کلیدی این کتاب، که عصاره تحقیقات نظامهای آموزشی پیشرفته است و اتفاقاً با دیدگاههای خود ایشان نیز همخوانی دارد اشاره و تصریح نمود: "معلم باید جامع نگر و جامعهگو باشد." به این معنا که معلم باید با نگاهی فراگیر به تمام ابعاد وجودی دانشآموز توجه کند و نیازهای جامعه را نیز در فرآیند آموزش مدنظر قرار دهد.
ایشان با یادآوری اینکه انسان موجودی صاحب روح است نه یک ماشین بیاحساس، مسئولیت سنگین معلم را یادآور شد و تاکید کرد: یک کلام نسنجیده یا یک رفتار نامناسب از سوی معلم میتواند به شخصیت دانشآموز آسیب جدی وارد کند و حتی مسیر زندگی او را تغییر دهد. وی با نقل خاطرهای تلخ از دانشآموزی که قربانی یک سخن نیشدار معلم شده و ترک تحصیل کرده بود، عمق تأثیرگذاری رفتار و گفتار معلم بر روح و روان دانشآموز را به تصویر کشید و خاطر نشان کرد: این روح و روان دانشآموز است که آینده را رقم میزند و معلم در شکوفایی آن نقشی بیبدیل دارد. این معلم برجسته کشوری، در بخش دیگری از سخنان خود، به اهمیت آمادگی روحی و درونی معلم اشاره کرد و بیان داشت: معلم باید در هر سال تحصیلی جدید و هر کلاس متفاوت، با "نگرش متفاوت و اشتیاق مضاغف" وارد صحنه آموزش شود.
استاد حیان با اشاره به ارزشگذاری صدای معلم و تاثیر نافذ آن در جان دانشآموزان، بر اهمیت لحن کلام، صمیمیت و همدلی در برقراری ارتباط موثر تاکید کرد و گفت: صدای معلم، نه فقط وسیلهای برای انتقال دانش، بلکه ابزاری قدرتمند برای ایجاد انگیزه، اعتماد به نفس و شکلگیری شخصیت دانشآموزان است.
وی در ادامه افزود: معلم باید با ظرافتهای کلامی و تاثیرات روانی صدای خود آگاه باشد و با در نظر گرفتن شرایط و روحیات مختلف دانشآموزان، از آن به عنوان پلی برای ایجاد ارتباطی عمیق و سازنده استفاده کند.
لازم به ذکر است سیدحسن حیان در سال 1320 در شهر یزد زاده شده است. ایشان در سال ۱۳۴۸ در رشتۀ فیزیک دانشسرای عالی تهران پذیرفته شد و در سال ۱۳۵۲ پس از کسب رتبه ممتاز در همان رشته دانشآموخته شد. وی دارای شخصیتی متواضع و با سوابق درخشان مدیریتی از جمله دبیری آموزش و پرورش، رییس آموزش و پرورش شهرستان های یزد و تفت، معاون آموزشی اداره کل آموزش و پرورش استان به مدت 17 سال، مدیرکل آموزش و پرورش و فنی و حرفه ای استان بوده است.
همچنین موسس موزه علوم طبیعی یزد و اولین برگزیده انجمن ترویج علم کشور در سال 1377 به دلیل طراحی و تاسیس موزه علوم طبیعی یزد و تلاش و کوشش فراوان در ترویج علم، موسس موزه علوم طبیعی استان یزد در سال 1368، کارمند نمونه وزارت آموزش و پرورش در سال 1377 و مولف کتاب های سنگ آسیاب( سه جلد) و نگاهی به به اهداف، برنامه ها و سیاست های آموزش و پرورش بیست کشور برتر جهان از افتخارات نامبرده است. ایشان در سال 1384 به افتخار بازنشستگی نائل آمد.