پروفسور باقری در سومین همایش ملی امور تربیتی با تاکید بر جنبه اخلاقی و مسولیت خطیر معلمان افزود:
معلمی فقط انتقال اطلاعات نیست، مواجهه با یک پدیده اخلاقی و تربیتی است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان یزد، همزمان با روز امور تربیتی و تربیت اسلامی، با حضور پروفسور باقری از اساتید دانشگاه تهران و رئیس انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، سومین همایش ملی امور تربیتی در روز چهارشنبه هشتم اسفندماه سال 1403 در سالن همایش دانشگاه فرهنگیان یزد برگزار شد.
پروفسور خسرو باقری، چهره ماندگار و استاد برجسته حوزه علوم تربیتی، در این همایش، ضمن تشریح پیچیدگیهای حرفه معلمی، بر ضرورت توجه به آموزش و پرورش توامان، روشنگری در مسائل اسلامی و همزبانی با نسل جدید تاکید کرد. ایشان با تشبیه کار معلمی به عشق، اظهار داشت ورود به این عرصه آسان، اما درک عمق آن نیازمند تلاش و تخصص فراوان است. ایشان معلمی را نه فقط یک شغل، بلکه یک "پدیده" خواند؛ پدیدهای پیچیده با ظاهری فریبنده که در عین دشواری، سهل و آسان جلوه میکند.
خسرو باقری در تبیین اینکه "تربیت گفتنی نیست، بلکه دیدنی است"، نیمی از حقیقت را در مشاهده و نیم دیگر را در گفتوگو و تحقیق دانست. وی اذعان داشت که نیمی از حقیقت در مشاهده و تجربه، و نیم دیگر در کلام، استماع و تحقیق ژرف نهفته است. رئیس انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران با اشاره به بدفهمیها در مورد مسائل اسلامی، بر ضرورت روشنگری و تبیین ابهامات برای نسل جدید تاکید کرد.
ایشان ضرورت روشنگری و تبیین عالمانه را یادآور شد و افزود: «نسل امروز، تشنه پاسخهای روشن و استدلالهای منطقی است. این استاد علوم تربیتی، آموزش و پرورش را دو مقوله جدا ندانسته، بلکه طیفی به هم پیوسته توصیف کرد و خواستار توجه معلمان به هر دو جنبه شد. وی تاکید کرد که آموزش و پرورش نه دو چیز مجزا، بلکه دو جنبه در ارتباط با یکدیگر هستند و باید به صورت یک طیف به آنها نگاه کرد که یک قطب آن آموزش و قطب دیگر آن پرورش است.
باقری با اشاره به تفاوت نسل جدید، بر لزوم آشنایی معلمان با زبان و اصطلاحات این نسل و ایجاد ارتباط موثر تاکید نمود و تصریح کرد برای ارتباط موثر با نسل جدید، باید زبان و اصطلاحات آنها را آموخت و با آنها همزبان شد. ایشان با تاکید بر اهمیت گفتوگو و تعامل با دانشآموزان، القای صرف افکار را ناکارآمد دانست و خواستار ایجاد رابطه متقابل و هدایت دانشآموزان از طریق بحث و تبادل نظر شد.
وی با تاکید بر اهمیت گفتوگو و تعامل سازنده با دانشآموزان بیان داشت که دوران "القا" به سر آمده و معلمان باید با ایجاد "رابطهای متقابل"، زمینه را برای اصلاح، هدایت و رشد فکری و شخصیتی آنان فراهم آورند.
خسرو باقری در پایان سخنرانی، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع معلمان، برای آنها در این مسیر دشوار آرزوی موفقیت کرد. وی ابراز امیدواری کرد که این همایش بتواند گامی موثر در راستای ارج نهادن به مقام شامخ معلمان باشد.
لازم به ذکر است از دیگر برنامه های این همایش، سلسله پیش نشست ها، جلسات و کارگاه های آموزشی تخصصی، تئاتر هنری دانشجومعلمان پردیس شهیدان پاک نژاد و تجلیل از هفت نفر از پیشکسوتان حوزه امور تربیتی و برگزاری نمایشگاه آخرین دستارودهای امور تربیتی اعم از کتابها، دست سازهها و حتی بازیهای تربیتی بود.