مدیریت امور پردیس های استانی
دانشگاه فرهنگیان یزد

به منظور تحقق برنامه های تحولی سرپرست دانشگاه و هم اندیشی در ارتقاء سطح علمی صورت گرفت:

کارگروه بازطراحی و بازمهندسی سرفصل ها و منابع درسی برای نخستین بار در دانشگاه فرهنگیان یزد تشکیل شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه فرهنگیان یزد، به منظور هم اندیشی، هم افزایی و بهره‌گیری از نظرات کارشناسی اساتید، نخستین جلسه کارگروه باز طراحی سرفصلها و منابع درسی دانشگاه فرهنگیان با حضور علی اکبر کریمی زارچی سرپرست دانشگاه فرهنگیان یزد، مرتضی جمالی مسئول دفتر نهاد رهبری و جمعی از اساتید و مدیران دانشگاه در روز دوشنبه سوم دی ماه سال جاری در سالن کنفرانس شهید احمدی روشن برگزار شد. علی اکبر کریمی زارچی سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان یزد در این نشست ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا (س) و گرامیداشت مقام زن و مادر و تشکر از تلاش های مستمر اساتید در پیشبرد اهداف آموزشی با تبیین اهمیت و جایگاه ویژه سرفصل های درسی و منابع آموزشی در هدایت تحصیلی و تربیت معلم قوی اظهار داشت: هر جایی که بخواهیم آموزش را مورد ارزیابی قرار دهیم یکی از موضوعات مورد مهم آن سرفصل های درسی است. اگر بخواهیم آینده معلم را ترسیم کنیم و رشد آموزشی دانشگاه را بررسی کنیم پایه واساس آن سر فصل های درسی است. متاسفانه علیرغم تلاش های بسیار زیاد اساتید محترم برای ارتقای سطح علمی دانشجو معلمان اما به دلیل عدم تناسب سرفصل های درسی با نیاز روز جامعه و دانشجویان، کلاس های درسی اثرگذاری لازم را ندارند و کار به جایی رسیده که برخی از خانواده ها فرزندان خود را به جای مدرسه از طریق پکیج های درسی هدایت تحصیلی می کنند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش مهم دانشگاه در رشد و تحول کشور خاطرنشان ساخت: دانشگاه فرهنگیان زیربنای تحول کشور می باشد و به تعبیر مقام معظم رهبری مرکز ثقل نظام آموزش و پرورش کشور است. دانشگاه فرهنگیان زمانی می تواند تحول آفرین باشد که خودش متحول شود و برای تحول در دانشگاه باید سه گام برداریم. شناخت وضع موجود، ترسیم وضع مطلوب و طراحی مسیر نیل از وضع موجود به وضع مطلوب و اگر این سه کار اساسی رخ بدهد تحول در دانشگاه فرهنگیان شکل می گیرد.

کریمی زارچی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مثلث چالش های موجود و اهمیت توجه به ضرورت جدی بازنگری با رویکرد متناسب سازی در سرفصل ها و منابع درسی افزود: پس از بررسی های فراوانی که انجام دادیم چالش های موجود در نظام آموزشی دانشگاه را در سه ضلع مثلث طراحی کردیم که سرفصل‌ها و منابع درسی یکی از مهم‌ترین اضلاع این مثلث و چالش‌های نظام آموزشی و تربیتی دانشگاه فرهنگیان است. برخی از سرفصل‌ها و کتاب‌های طراحی شده برای برخی رشته‌ها مربوط به ۱۰ سال پیش است، که طبیعی است که پاسخگوی نیازهای دانشجو و دانش آموزان نباشد و معلم را تمام ساحتی تربیت نکند. نیاز جامعه طی سال های اخیر تغییر کرده است لذا باید با برنامه ریزی دقیق و با توجه به نیاز های روز جامعه برای بازنگری در سرفصل های درسی گام جدی برداریم تا سطح دانش و مهارت دانشجو معلمان بیش از پیش ارتقا پیدا کند و شاهد تربیت معلمان کارآمد و تحول آفرین در نظام آموزشی کشور باشیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان یزد، با تاکید بر رسالت خطیر این دانشگاه در تربیت معلمان آینده کشور، خواستار توجه ویژه به فرایند تربیت معلم چندساحتی شد. وی در این خصوص افزود: اگر دلمان برای آینده کشور و نسل خودمان می‌سوزد، باید برای ساعات حضور در کلاس‌های این دانشگاه فکر اساسی کرد. دانشجو معلم باید با سرفصل‌های مناسب و کاربردی تربیت شود تا بتواند پاسخگوی نیازهای دانش‌آموزان امروز باشد.

کریمی زارچی در بخش پایانی سخنان خود با تبیین تفاوت های ماهیتی میان دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه ها اظهار داشت: دانشگاه‌های دیگر صرفاً انتقال دانش را بر عهده دارند، اما رسالت دانشگاه فرهنگیان فراتر از آن و شامل طراحی روش‌های انتقال دانش و ارتقای مهارت‌های ارتباطی و کاربردی معلمان آینده نیز می شود و در این مسیر از اساتید تمنا می کنیم تا با نگاهی دلسوزانه و متعهدانه به بازطراحی سرفصل‌ها بپردازند. وی با اشاره به رشد روزافزون فناوری و آشنایی نسل جدید با ابزارهای نوین خاطر نشان ساخت: اگر بدون توجه به نیازهای نسل جدید و فضای آموزشی امروز کار کنیم، هیچ اتفاقی رقم نخواهد خورد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان یزد در پایان بازطراحی سرفصل ها و منابع را یک فرآیند دانست با تاکید بر لزوم تغییر و تحول در نگرش اساتید نسبت به مسئله سرفصل‌ها و دوری از نگاه سطحی و منفعت‌طلبانه در این حوزه خاطر نشان ساخت: بازطراحی و باز مهندسی سرفصل ها و منابع درسی یک فرآیند است که این فرایند هم زمان بر است و هم گام به گام که باید به تناسب و تفکیک هر رشته بصورت تخصصی گام ها و مراحل باز طراحی را از اجرا و نظارت تا طراحی و هدف گذاری برداشته شود.

زینب ایزدیان، عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان یزد، در ادامه این نشست با تبیین علمی و مطالعاتی تاریخچه طراحی و معماری سرفصل ها به مراحل تعیین و بازمهندسی سرفصلها اشاره کرد: در مراحل بازطراحی سرفصل ها ضمن در نظر گرفتن تمامی نواقص و چالش ها و فرصت ها باید در ابتدا به مسئله شناسی و سپس به سه گامی که سرپرست دانشگاه اشاره داشت بپردازیم و در این مسیر شناخت وضع موجود، ترسیم وضع مطلوب و در نهایت طراحی مسیر باید صورت گیرد که طی مراحل اجرایی و عملیاتی باید این مهم صورت پذیرد.

در ادامه این نشست هم اندیشی اساتید نقطه نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون موضوع سرفصلها و بازطراحی آن ارائه کردند و در نهایت مقرر شد کارگروه های تخصصی بازطراحی سرفصل ها تشکیل شده و جلسات مستمر و منظم آن در جهت رسیدن به مقصود برگزار شود.

شایان ذکر است بازطراحی سرفصل ها و منابع درسی یکی از ابتکارات و طرح های تحولی سرپرست دانشگاه فرهنگیان یزد بوده که با هماهنگی های صورت گرفته با سازمان مرکزی استان یزد به عنوان محور و پایلوت بازطراحی و باز مهندسی سرفصل ها و منابع درسی برای نخستین بار شده که افتخار بزرگی برای استان و دانشگاه فرهنگیان یزد خواهد بود.