مدیریت امور پردیس های استانی
دانشگاه فرهنگیان یزد

به منظور همفکری و هم افزایی و ایجاد وحدت رویه در اجرای دقیق فرایند ارزیابی داوطلبان ورود به دانشگاه صورت گرفت:

سومین نشست هماهنگی و هم افزایی ارزیابان حرفه ای_تخصصی دانشگاه فرهنگیان یزد برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه فرهنگیان یزد، به منظور همفکری و هم افزایی و ایجاد وحدت‌ رویه دراجرای دقیق فرایند ارزیابی داوطلبان ورود به دانشگاه، سومین نشست هماهنگی و هم افزایی ارزیابان حرفه ای تخصصی با حضور علی اکبر کریمی زارچی، سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان یزد و ارزیابان حرفه ای این روند در شامگاه شنبه نهم تیرماه سال جاری در سالن کنفرانس شهید احمدی روشن برگزار شد.

علی اکبر کریمی زارچی سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان یزد، ضمن تبریک ایام و تشکر از زحمات ارزیابان، به تبیین اهمیت و جایگاه ارزیابی پرداخت و آنرا نوعی قضاوت که یکی از دشوارترین و حساس ترین امر دانست و با اشاره به نامه 53 حضرت امیرالمومنین علیه السلام به مالک اشتر در نهج‌البلاغه قضاوت را یکی از سخت ترین و حساس ترین اعمال تعریف کرد و اظهار داشت: امیر المومنین علیه السلام عبارات عجیبی در رابطه با شأن قضاوت در نامه 53 به مالک اشتر می نویسند چرا که قضاوت کار بسیار سختی است. طبق این نامه، باید بهترین اشخاص در مسند قضاوت قرارگیرند که لازم است تمام تلاش خود را برای احصا و عملکرد درست این امر به کار بردیم و ارزیابان با توجه به تجربیات و سوابق موجود به نوعی بهترین اشخاصی هستند که در این امر خطیر ما می‌شناختیم و این اولین پله انتخاب قاضی برای ما بود، حال شما بهترین بودن خود را در مراحل اجرایی نیز ثابت باید کنید.

کریمی زارچی جایگاه قضاوت ارزیابان تخصصی را بسیار حائز اهمیت شمرد و نقش آن در آینده تمدن ایران اسلامی و پرورش نسلی نو را تبیین کرد و ادامه داد: جایگاه شما به واسطه نفس قضاوت بسیار بلندمرتبه است، شما با دانش خود آینده یک فرد را رقم می زنید و نه تنها یک فرد بلکه آینده نسلی به دانش و تجربه شما در انتخاب صحیح وابسته است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان یزد با اشاره به ماموریت دانشگاه فرهنگیان و جایگاه تربیت معلمی آن افزود: اگر رسالت دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم و آینده سازی است قدم اول این مهم ارزیابی و احراز صلاحیت معلمی است که رسالتش بر عهده ارزیابان است و لازم است به فعالیت و نوع کار خود به دید رهنمود کردن نسل آینده به مسیر درست خود نگاه کنید و شرایط قضاوت را تا حد ممکن رعایت کنید و در این مسند وجایگاه هستید باید به همه زوایا نگاه کنید و جزئی‌نگر تر باشید.

رییس حوزه اجرایی فرایند ارزیابی استان در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت اشراف ارزیابان بر ضوابط و وجود تکلیف در گرو توفیق توجه کرد و بیان داشت: این مسئولیت توفیق، افتخار و برکت است که باید مغتنم شمرده شود اما حق الناس و تکلیفی نیز توام با آن وجود دارد. باید آگاهی کامل بر روی ضوابط و اشراف کلی بران داشته باشیم. اول بدانیم چکار می‌خواهیم بکنیم و بعد آن را بر روی مصداق و واقعیت منطبق کنیم تا حق الناسی تضییع نگردد.

در ادامه علی اکبر کریمی زارچی، دو اصل برائت و عدم را توصیف و اظهار داشت: کار شما گزینش نیست، بلکه ارزیابی تخصصی است و احراز صلاحیت و شایستگی معلمی است. ما دو اصل برائت و عدم داریم، برائت برای مجرمیت است و حکم جاری شده بر فرد مجرم است اما اصل عدم بحث احراز صلاحیت را شامل می‌شود و در فرایند ارزیابی تخصصی فرض بر این است که فرد صلاحیت و شایستگی های معلمی را باید بروز دهد تا اثبات شود.

سرپرست مدیریت امور پردیس های استانی دانشگاه فرهنگیان یزد در پایان به تبیین لوازم ارزیابی و قضاوت درست پرداخت و خاطر نشان ساخت: از مهمترین لوازم ارزیابی تخصصی که باید مورد توجه قرار گیرد، در نظر گرفتن آشنایی و اشراف به ضوابط، اطمینان به سلامت نفس، رعایت تقوا و عدالت و امانت، صبوری و پرهیز از عجله و... بوده که لازم است تمامی ارزیابان برای رعایت حق الناس و حرکت در مسیر تحقق اهداف مورد توجه و تاکید قرار دهند که فرایند سامانه ای بودن ارزیابی و طراحی فرم ها و ملاک ها در بخش های مختلف را یکی از مولفه های تحقق عدالت برشمرد که لازم است مورد اهتمام قرار گیرد.

شایان ذکر است، در ادامه جلسه فرآیند ارزیابی و مولفه های آن و نیز نحوه اجرا و مواجهه با داوطلبان مورد بحث و بررسی ارزیابان قرار گرفت و تمرینات لازم در جهت ایجاد وحدت رویه صورت گرفت .