مدیریت امور پردیس های استانی
دانشگاه فرهنگیان یزد

در راستای اجرای مرحله منطقه ای یازدهمین جشنواره تدریس برتر صورت گرفت:

مراسم افتتاحیه مرحله منطقه ای یازدهمین جشنواره تخصصی تدریس برتر در استان یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان یزد، مراسم افتتاحیه یازدهمین جشنواره تخصصی تدریس برتر با حضور اساتید، صاحب نظران، دانشجو معلمان و نمایندگانی از هشت استان کشور در شامگاه روز دوشنبه بیست و چهارم اردیبهشت ماه سال 1403 در سالن اجتماعات پژوهش سرای فرهنگیان استان یزد برگزار شد.

کریمی زارچی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان یزد در این مراسم اظهار داشت: این جشنواره فرصتی مغتنم برای دانشجو معلمان است تا توانمندی‌ها و خلاقیت‌های خود را در زمینه تدریس به نمایش بگذارند.وی افزود: دانشگاه فرهنگیان متولی تربیت معلمان آینده کشور است و با برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند به ارتقای کیفیت آموزش و پرورش کمک نماید.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان یزد خاطرنشان کرد: این جشنواره همچنین بستری مناسب برای تبادل تجربیات و ایده های نو بین دانشجومعلمان و اساتید فراهم می کند و به ارتقای سطح دانش و مهارت های آنها کمک می کند.

وی گفت: در این دوره از جشنواره، 57 دانشجو معلم منتخب از 8 استان کشور در 9 رشته تخصصی ادبیات، الهیات، علوم اجتماعی، مشاوره، امور تربیتی، آموزش ابتدایی، آموزش کودکان با نیاز ویژه، تربیت بدنی و آموزش ریاضی با یکدیگر به رقابت می پردازند.

همچنین در این مراسم محمد اکبرنژاد، مدرس دانشگاه و مشاور تحصیلی مطرح استان نیز به ارائه راهکارهایی برای موفقیت دانشجومعلمان در امر تدریس پرداخت. وی در سخنان خود، چهار رکن اصلی موفقیت معلمان در تدریس را دانش، روش، بینش و منش برشمرد و گفت: معلمی صرفا ً انتقال دانش نیست، بلکه مستلزم برخورداری از دانش عمیق در زمینه تخصصی، تسلط بر روش های نوین تدریس، داشتن بینش عمیق نسبت به مسائل تربیتی و اخلاقی و همچنین برخورداری از منشی نیکو و رفتاری پسندیده است.

محمد اکبر نژاد در ادامه به رسالت های اصلی تدریس اشاره کرد و گفت: تدریس موفق، رسالت های متعددی دارد، اما از جمله مهم ترین این رسالت ها می توان به ایجاد تشنگی (عدم تعادل اطلاعاتی)، کشف و هدایت استعدادها  اشاره نمود.

وی در خصوص ایجاد تشنگی توضیح داد: معلم موفق کسی است که بتواند با پرسشگری و ایجاد چالش، در دانش آموزان انگیزه یادگیری ایجاد کند و آنها را به جستجوی دانش و اطلاعات ترغیب نماید.

دکتر اکبر نژاد در خصوص کشف و هدایت استعدادها نیز گفت: معلم باید با ظرافت و دقت، استعدادها و توانایی های هر دانش آموز را کشف کند و او را در مسیر شکوفایی استعدادهایش هدایت نماید.

این مدرس دانشگاه در نهایت به تدریس سینرژیک اشاره کرد و گفت: تدریس سینرژیک به معنای ایجاد همدلی، هم اندیشی و هم کوشی بین معلم و دانش آموز است. در این نوع تدریس، معلم و دانش آموز در یک فرآیند یادگیری مشارکتی قرار می گیرند و هر دو در فرایند یادگیری نقش فعال دارند.

شایان ذکر است این جشنواره به مدت دو روز در استان یزد برگزار می شود و در شامگاه روز چهارشنبه بیست و ششم اردیبهشت‌ماه سال جاری با برگزاری مراسم اختتامیه و اعلام نتایج برگزیدگان کشوری پایان می یابد.