مدیریت امور پردیس های استانی
دانشگاه فرهنگیان یزد

سرپرست دانشگاه فرهنگیان یزد، در دومین گردهمایی اساتید دانشگاه فرهنگیان یزد مطرح کرد:

دانش و مهارت؛ مهم ترین عناصر ارزیابی عملکرد اساتید در دانشگاه فرهنگیان استان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان یزد، علی اکبر کریمی زارچی، سرپرست مدیریت امور پردیس های استانی دانشگاه فرهنگیان این استان در دومین گردهمایی گروه‌های آموزشی که با حضور اساتید پردیس‌های خواهران و برادران در شامگاه دوشنبه ۲۳ بهمن ماه سال جاری در سالن آمفی تئاتر پردیس شهیدان پاکنژاد برگزار شد، ضمن تبریک ایام و اعیاد شعبانیه از تلاش ها و زحمات تمامی اساتید که بار اصلی رسالت علمی دانشگاه بر عهده آنهاست، تشکر کرد و با تبیین و تشریح ماموریت و رسالت دانشگاه فرهنگیان، گفت: " در دانشگاه فرهنگیان استان یزد هیچ رسالتی مهم تر از تربیت معلمین دانا و توانا نیست، که در این راستا دانایی و توانایی از یک سو و توجه به ساحت های دانش، بینش و مهارت از سوی دیگر از مهم ترین اولویت ها است".

وی همچین در بخش دیگری از صحبت ها به تفاوت دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاه ها اشاره کرد و افزود: زمانی می توان دانشگاه فرهنگیان را متحول کرد که از یک طرف تفاوت این دانشگاه با سایر دانشگاه ها مورد توجه قرار گیرد و از سوی دیگر pck یا همان دانشِ آموزشِ محتوا را در عملکرد و انتقال مفاهیم مورد توجه قرار دهیم.

رییس شورای آموزشی دانشگاه فرهنگیان یزد افزود: اساتید در دانشگاه فرهنگیان باید افرادی را تربیت کنند که در درجه اول مطالب را به درستی بفهمند و سپس به شایستگی آن مفاهیم را با مهارت مناسب به مخاطبان انتقال دهند و بداند که همین دو عنصر فهمیدن و فهماندن از عناصر کلیدی در رسالت دانشگاه فرهنگیان است.

دکتر کریمی زارچی در ادامه یکی از عوامل اصلی ارتقاء کیفی سطح فعالیت های دانشگاه را ارزیابی و نظارت عملکرد عنوان کرد و اظهار داشت: اکنون یکی از لوازم تحول، توجه به اصل نظارت و ارزیابی است که لازمه سنجش و پایش صحیح عملکردها در سطح اول شامل شناخت عرصه و فضای موجود، رسالت ها و ماموریت ها و در سطوح بعدی شامل تدوین شاخص ها و معیار های صحیح و ارائه نتایج پایش ها و سنجش ها است که در این راستا نخستین بار در استان اساتید دانشگاه فرهنگیان یزد به صورت علمی و تخصصی با توجه به دو عنصر دانش و مهارت آموزی مورد سنجش و پایش قرار خواهند گرفت.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان یزد همچنین اظهار داشت؛ برای اولین بار در دانشگاه فرهنگیان یزد کارنامه ارزشیابی اساتید تدوین و رونمایی شد که این کارنامه شامل سه بخش ، اعم از ارزیابی سیستمی گلستان، ارزیابی ده نفر برتر کلاس های آموزشی و در درجه سوم ارزیابی کیفی هر استاد که توسط گروه های آموزشی انجام شده است، خواهد بود که در این نشست به اساتید حاضر در جلسه کارنامه ارائه خواهد شد.

کریمی زارچی هدف از این اقدام را ارتقا سطح آموزش و افزایش تعامل بین اساتید و دانشجویان اعلام کرد و بیان داشت : با استفاده از این کارنامه اساتید می‌توانند نقاط ضعف و قوت خود را در زمینه تدریس شناسایی کرده و در جهت ارتقا کیفیت تدریس خود گام بردارند.

رییس شورای پژوهشی دانشگاه فرهنگیان یزد در بخش دیگری از بیانات با اشاره به الگو بودن اساتید در کلاس های آموزشی اظهار داشت: اساتید با توجه به اینکه نقش محوری در مبحث دانش آموزش محتوا دارند و با توجه به این که مخاطبین انها در دانشگاه فرهنگیان افرادی هستند که در آینده معلم نسل های آتی خواهند بود، لازم است تمامی جوانب اخلاقی، رفتاری، اعتقادی، علمی، مهارتی و تربیتی را در کلاس مورد توجه قرار دهند.

در ادامه وی از اساتید دانشگاه فرهنگیان خواست تا با تعهد و تلاش مضاعف، در تربیت معلمانی توانمند و در تراز انقلاب اسلامی کوشا باشند. علی اکبر کریمی زارچی، در پایان با توجه به ایام الله دهه فجر و در پیش بودن دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت؛ لازمه استاد و معلم خوب بودن، داشتن رویکرد فعالانه نسبت به مسائل اجتماعی_سیاسی پیرامونی است؛ از این رو لازم است اساتید نقش خود را در ترغیب دانشجومعلمان در مشارکت حداکثری انتخابات ایفا نمایند .

دهقانی اشکذری، معاون آموزشی، پژوهشی و فرهنگی نیز در این جلسه گفت: "برگزاری این جلسه فرصت مناسبی برای تبادل نظر و همفکری اساتید در خصوص مسائل آموزشی بود. امیدواریم با اتکا به این تعاملات، شاهد ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه باشیم."

شایان ذکر است، یکی از بخش های اصلی این گردهمایی تشکیل کارگروه های تخصصی ویژه رشته های مختلف با حضور اساتید هر رشته جهت هماهنگی و وحدت رویه در انتخاب سرفصل ها و نحوه انتقال مفاهیم بود که انجام شد.