مدیریت امور پردیس های استانی
دانشگاه فرهنگیان یزد

سرپرست دانشگاه فرهنگیان یزد در نود و پنجمین جلسه شورای فرهنگی_دانشجویی استان بیان داشت:

معنویت، معرفت، تربیت؛ اولویت های اساسی در طراحی و اجرای برنامه های فرهنگی

کریمی زارچی با تاکید بر سند تحول آموزش و پرورش و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی؛ معنویت و اخلاق، معرفت و بصیرت، تربیت و تعالی، بینش و مهارت و خودباوری و نشاط را اولویت های اساسی شورای فرهنگی و دانشجویی استان در طراحی و اجرای برنامه های فرهنگی دانست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان یزد، علی اکبر کریمی زارچی در نود و پنجمین جلسه شورای فرهنگی دانشجویی این دانشگاه در روز دوشنبه 15 آبان ماه سال جاری؛ ضمن تشکر از همکاران حوزه فرهنگی پردیس ها، کانون ها، انجمن ها و تشکل‌های دانشجویی در برگزاری نشست توجیهی و تبیینی نودانشجومعلمان ورودی 1402 ابراز امیدواری کرد تا این گونه فعالیت ها و هزینه ها بتواند زمینه را برای استفاده حداکثری دانشجومعلمان فراهم کند.  .
سرپرست دانشگاه فرهنگیان یزد نقطه‌ شروع ارزیابی عملکرد دانشجومعلم‌ها در فعالیت‌های فرهنگی را نیاز سنجی و رصد حضور آنها در فعالیت‌ها و برنامه های دانشگاه دانست و با تاکید بر ضرورت ارزیابی عملکرد فرهنگی دانشجومعلمان افزود: باید در پایان هر ترم کارنامه فرهنگی و نیز گزارش عملکرد ماهیانه در خصوص میزان ساعات حضور و عدم حضور دانشجومعلمان در فعالیت های فرهنگی و تربیتی دانشگاه به آنها داده شود و از دانشجو معلمان فعال و اصلح تقدیر به عمل آید.

کریمی زارچی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن یادآوری ضرورت هدفمندسازی فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی در دانشگاه؛ استفاده از فرصت ها، مسوولیت پذیری، ارتقای دانش، بینش، مهارت، معنویت و تقویت حیطه دانایی و توانایی و لزوم تحول را به عنوان پیش فرض های فعالیت های فرهنگی و تربیتی در دانشگاه فرهنگیان یزد دانست.

وی ادامه داد، برای تحول باید از یک جایی شروع کرد و البته باید این تحول هم در ساحت نظری و هم در ساحت عملی اتفاق افتد.

رئیس شورای فرهنگی و دانشجویی استان با اشاره به سخن رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه بعضی از فعالیت‌های فرهنگی خواب شب را از چشمان من می گیرد عنوان کرد؛  اگر روزی خواب شب ما به دلیل فعالیت‌های فرهنگی، کمی دچار تغییر و اختلال شد؛ آن وقت می‌توان گفت فعالیتی در حال رخ دادن است که این خود نشان دهنده سخت بودن عرصه فعالیت‌های فرهنگی است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان یزد با بیان اینکه باید برای هر ذائقه‌ای برنامه‌ای طراحی شود و اولویت سنجی با توجه به سطح مخاطب و دغدغه دانشجومعلم انجام شود؛ افزود: پیش فرض های فرهنگی/تربیتی، آموزشی/پژوهشی، دانشجویی/ورزشی، مهارتی/توان افزایی و اداری/ساختاری به عنوان حوزه هدف در تعیین اولویت ها است.

وی با تجمیع پیشنهادات اعضای شورای فرهنگی و اجتماعی استان و با تاکید بر سند تحول آموزش و پرورش و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی؛ از 5 محور معنویت و اخلاق، معرفت و بصیرت، تربیت و تعالی، بینش و مهارت و خودباوری و نشاط به عنوان اولویت های اساسی این شورا در مدیریت برنامه های فرهنگی و تربیتی نام برد که لازم است در درجه اول برنامه های عملیاتی کانونها، انجمن ها و تشکل های فرهنگی در راستای پوشش این اولویت ها باشد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان یزد با اشاره به اینکه هر کدام از اجتماع های دانشجویی یک رسالت خاصی را در دانشگاه بر عهده دارند؛ افزود: در شورای فرهنگی و دانشجویی استان برای کانون‌ها، انجمن‌ها و تشکل های دانشجویی بر اساس محورهای 5 گانه و همچنین با توجه به سطح مخاطبین اعم از دانشجومعلمان، اساتید، کارمندان، مدارس و معلمان ماموریت تعریف خواهد شد.

شایان ذکر است: تشکیل کارگروه برنامه ریزی فرهنگی جهت بررسی جزییات برنامه های پیشنهادی و پیگیری ونظارت فعالیت های فرهنگی و تربیتی، تقویت دبیرخانه شورای فرهنگی با در نظر گرفتن مثلث هدایت، حمایت و نظارت بر برنامه ها، تدوین و پیگیری صورتجلسات شورا و نظارت بر حسن اجرای برنامه های مصوب توسط دبیرخانه شورا، تدوین تقویم فرهنگی 4 ماهه آخر سال، رصد و پایش دانشجومعلمان در برنامه دوشنبه های فرهنگی و طراحی کارنامه فرهنگی ماهیانه برای دانشجومعلمان و نیز تقدیر از فعالین فرهنگی به صورت ماهیانه و ... از موارد مطروحه و مصوب در این جلسه بود.
لازم به ذکر است: در ادامه این نشست اعضای شورا به بیان دیدگاه ها و پیشنهادات خود در خصوص طرح ها و برنامه های پیشنهادی چهار ماهه‌ دوم سال ۱۴۰۲ پرداختند.