مدیریت امور پردیس های استانی
دانشگاه فرهنگیان یزد

سرپرست دانشگاه فرهنگیان یزد در نخستین دیدار صمیمانه با نمایندگان تشکل های دانشجویی فعال فرهنگی

تحول در برنامه های فرهنگی دانشگاه در گرو طراحی الگوی صحیح تربیتی مبتنی بر مثلث برنامه ریزی، اجرا، نظارت

کریمی زارچی سه ضلع برنامه ریزی، اجرا و عملیات و نظارت را لازمه ایجاد تحول در برنامه های فرهنگی دانشگاه دانست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان یزد، علی اکبر کریمی زارچی سرپرست این دانشگاه در اولین دیدار با اعضای شوراهای بسیج دانشجویی، شوراهای صنفی رفاهی، انجمن های علمی و کانون های فرهنگی و هنری پردیس های استان و اعضای شورای فرهنگی و دانشجویی استان؛ با تأکید بر اهمیت و نقش و جایگاه دانشگاه فرهنگیان در تمدن سازی اسلامی و تربیت معلم در تراز اسلامی گفت: باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا برای حرکت در این مسیر تمدن سازی قدمی برداشته ایم یا خیر؟
کریمی زارچی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان نیاز به تحول اساسی در کیفیت و کمیت فعالیت های فرهنگی و تربیتی دارد؛ افزود: برای رسیدن به تحول در دانشگاه فرهنگیان باید برنامه ریزی کرد و لازمه برنامه ریزی؛ در نظر داشتن سه ضلع مثلث؛ یک طراحی و برنامه ریزی، دوم اجرا و عملیات و سوم نظارت و ارزیابی است و اگر یکی از این سه ضلع وجود نداشته باشد؛ برنامه تحولی به صورت بهینه اجرا نخواهد شد.
وی ادامه داد؛ از جمله ویژگی های برنامه خوب در راستای تحول را کاربردی بودن، موثر بودن، جذابیت، خلاقیت و کامل بودن آن برشمرد و این ویژگی ها در کنار هم، منتج به طراحی برنامه ای می شود که استقبال، اثرگذاری، اعتمادسازی و ارتقا را در پی خواهد داشت.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان یزد با تاکید بر اهمیت عنصر شناخت در سیاست گذاری و اولویت شناسی افزود: باید در قدم اول نسبت به خودمان شناخت پیدا کنیم و در قدم دوم به نیازها، توانمندی ها و استعدادهای مخاطبین توجه کنیم و در قدم سوم نسبت به وضع مطلوب که منطبق بر وضع موجود باشد توجه کنیم.
کریمی زارچی با اشاره به تعدد کانون ها، تشکل ها، انجمن ها در دانشگاه بیان داشت: اجتماع های دانشجویی در عین حالی که بستری برای ظهور و بروز استعدادهای دانشجویی و تقویت فعالیت های آنان می باشد؛ در حیطه های مشخصی به انجام وظیفه می پردازد و در حقیقت مکمل فعالیت های یکدیگر در جهت پیشبرد اهداف و رسالت های دانشگاه نیز هستند.
رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی استان یکی از محاسن دانشگاه فرهنگیان نسبت به سایر دانشگاه ها را شبانه روزی بودن آن بیان کرد و افزود: بیشترین و عمده ترین فعالیت های فرهنگی، تربیتی و پرورشی دانشگاه فرهنگیان در ساعاتی غیر از کلاس درس و بر پایه و مبنای معلمی باید انجام می شود و اگر برنامه ریزی ها به صورت صحیح صورت پذیرد؛ دانشجومعلمان می توانند با حضور در تشکل ها، کانون ها و انجمن ها و استفاده از محیط شبانه روزی دانشگاه؛ آینده ای روشن را همراه با تجارب خوب و تاثیرگذاری در محیط بیرون برای خود رقم بزنند.
کریمی زارچی با اشاره به اهمیت شناخت دانشجومعلمان و دغدغه های آن ها ضمن بیان برخی از ضعف های احتمالی موجود در فضاهای دانشجویی نظیر: بی هویتی، ناامیدی و بی انگیزگی اظهار داشت: اگر دانشجومعلم فعلی نقش کنش گری خود در عرصه اجتماعی را پیدا نکند، در دوران معلمی خود نیز این نقش را نخواهد یافت؛ و بر اساس یک اصل مهم تربیتی لازم است برای لحظه به لحظه حضور دانشجومعلمان بر اساس الگوی صحیح تربیتی مبتنی بر تربیت اسلامی برنامه ریزی صحیح و هدفمند داشت.
سرپرست پردیس شهیدان پاک نژاد در بخش پایانی از صحبت های خود با ترسیم رویکرد جدید مسیر حرکت شورای فرهنگی و اجتماعی استان؛ در درجه اول طراحی و تعیین اولویت ها و سیاست گذاری در زمینه های مختلف ارتباطی، اخلاقی، علمی، هویت شناسی، ماموریت سازی، ازدواج و ... را مهم و در درجه دوم برنامه ریزی در جهت هدفمندسازی اجرای برنامه ها و جهت دهی بودجه های فرهنگی در مسیر اجرای برنامه های اولویت دار دانست و گفت: در جلسات اولیه شورای فرهنگی و اجتماعی استان به شناخت اولویت ها و برنامه ریزی بر اساس آن پرداخته خواهد شد و سپس کار عملیاتی تدوین؛ و از کانون ها، انجمن ها و تشکل های دانشجویی انتظار می رود در زمینه اولویت ها، پیشنهادات و برنامه های خود را مطرح نمایند، که لازمه آن؛ استمرار این چنین جلسات و بهره گیری مداوم از نظرات دانشجویی و فعالین فرهنگی خواهد بود.
همچنین مرتضی جمالی مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان یزد ضمن اهمیت اجرای فعالیت های فرهنگی، جهت دهی برنامه های تربیتی و فرهنگی و ... و با اشاره به تفسیر آیاتی از سوره مزمل به سختی ها و چالش های خاص کار فرهنگی در اسلام تاکید کرد و گفت: خداوند در آیات ابتدایی این سوره، پیامبر اسلام را در مقابل دعوت و سختی های آن؛ به عبادت در شب به ویژه قرائت قرآن، نماز و صبر سفارش می کند.
شایان ذکر است: در ابتدای این جلسه نمایندگان کانون ها، تشکل ها و انجمن های دانشجویی ضمن ارائه گزارش از فعالیت های خود به بیان دغدغه ها، نقطه نظرات و پیشنهادات خود در حوزه فعالیت های فرهنگی و دانشجویی پرداختند.