سرپرست دانشگاه فرهنگیان یزد در همایش اساتید این دانشگاه:
مثلثِ دانش، بینش و مهارت؛ حلقه مفقوده در آموزش دانشگاه فرهنگیان
کریمی زارچی؛ توجه همزمان به مثلث دانش، بینش و مهارت را حلقه مفقوده در آموزش دانشگاه فرهنگیان برشمرد و تعمیق آن را امری ضروری در تربیت دانشجومعلمان دانست.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، علی اکبر کریمی زارچی در جمع اعضای هیأت علمی و اساتید مدعو دانشگاه فرهنگیان یزد در سال تحصیلی جدید، ضمن تبیین جایگاه والای دانشگاه فرهنگیان در تمدن سازی، رسالت اصلی و فریضه اساسی اساتید دانشگاه را دیدن و قرار دادن دانشگاه فرهنگیان در شأن و جایگاه خود دانست و افزود: دانشجومعلمان ولی نعمتان دانشگاه فرهنگیان هستند و لازم است اساتید با این نگاه در تعامل با دانشجویان و تدریس باشند.
وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان تفاوت عمدهای با سایر دانشگاهها دارد افزود: انتظار می رود نوع تدریس و نوع تعاملات و همکاری استادان، همسطح جایگاه، مقام و منزلت دانشگاه فرهنگیان باشد.
کریمی زارچی در ادامه بیان داشت: دانشگاه فرهنگیان از سه جهت تفاوت عمدهای با سایر دانشگاهها دارد، که یک رسالت بسیار سنگین است و انتظار دانشگاه فرهنگیان از تک تک اساتید گرانقدر این نیست که آنچه در دانشگاه های دیگر عمل می شود، در دانشگاه فرهنگیان هم اعمال نمایند.
سرپرست جدید دانشگاه فرهنگیان یزد در بخش دیگری از بیانات خود در این همایش؛ که در شامگاه چهارشنبه 5 مهرماه سال جاری برگزار شد اظهار داشت: توجه همزمان به مثلث دانش، بینش و مهارت حلقه مفقوده در آموزش دانشگاه فرهنگیان است که تعمیق آن امری ضروری در کلاس های درسی و امر خطیر تدریس است و در تربیت دانشجومعلمان نقش بسزایی دارد.
کریمی زارچی در ادامه خط مقدم فعالیتهای دانشگاه فرهنگیان و رکن اساسی و اصلی در معلم پروری را اساتید دانست است که این امر حساسیت و اهمیت اقدامات اساتید را نشان می دهد.
وی بر لزوم هویت بخشی و امید آفرینی در بین دانشجومعلمان تاکید کرد و گفت: هویتشناسی برای مخاطبان و دانشجومعلمان مساله مهمی است و بایستی از ریشه دواندن سم مهلکی چون بی تفاوتی در محیط دانشگاه فرهنگیان جلوگیری شود و به روحیه هویتبخشی و امیدآفرینی بیش از پیش توجه کنیم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان یزد با اشاره به درس کارورزی دانشجومعلمان گفت: اگر کارورزی تقویت شود، اگر تحول در گزینش اساتید و تناسب مدرک تحصیلی صورت گیرد؛ قطعاً کارورزی سرعت و تحرک بیشتری به خود خواهد گرفت و دچار تحول و پویایی خواهد شد.
کریمی زارچی با اشاره به طراحی و اجرای مدل و الگوی تربیت اسلامی بر مبنای سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم در دانشگاه فرهنگیان به صورت پایلوت افزود: معلمی که قرار است پرورش پیدا کند لازم است اولاً در مسیر تربیت اسلامی قرار گیرد، ثانیاً آن دغدغههایی که در سند تحول و در بیانیه گام دوم حضرت آقا به آن اشاره شده و به آن امر شده است؛ پوشش داده شود.
همچنین مرتضی جمالی مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان یزد، با اشاره به روایتی از امام محمدباقر علیه السلام؛ تدریس در دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم را به عنوان ارزشمند ترین نعمت از سوی خداوند دانست و مهمترین انتظارات از اساتید در سال تحصیلی جدید را پرورش نهال امید به آینده در خود و دیگران بیان کرد.
شایان ذکر است: در این همایش نجمه سلطانی نژاد رئیس پردیس حضرت فاطمه الزهراء (س)، سورنا مهرگان معاون آموزشی، فرهنگی و پژوهشی پردیس شهیدان پاک نژاد و سیدمحمدعلی میرجلیلی مدیر گروه آموزشی پردیس شهیدان پاک نژاد مهمترین موارد و انتظارات اجرایی جهت شروع کلاس های درس، درس کارورزی و کارنمای معلمی، نظم و انضباط در برگزاری کلاس ها، ارزشیابی و امتحانات، مشارکت در فعالیت های فوق برنامه، تدریس بر اساس سرفصل دروس و ... را مطرح نمودند.
در پایان این نشست استادان هر درس در فضاهای جداگانه و در کارگروه های تخصصی بر اساس سرفصل دروس، هماهنگی های لازم برای انجام فرآیند تدریس در نیمسال اول سال تحصیلی 1403-1402 را انجام داده و صورتجلسات مربوطه را تنظیم کردند.