مدیریت امور پردیس های استانی
دانشگاه فرهنگیان یزد

مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد در دومین همایش ملی آموزش علوم تجربی:

آموزش علوم رمز ماندگاری در جامعه کنونی است

محمد کاظم رحیمی نژاد مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد در دومین همایش ملی آموزش علوم تجربی اظهار داشت: آموزش علوم رمز ماندگاری در جامعه کنونی است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان یزد، رحیمی نژاد در دومین همایش ملی آموزش علوم تجربی به میزبانی این دانشگاه گفت: امروز آنچه در جامعه می بینیم و آنچه اتفاق می افتد و آنچه در رفتار دانش آموزان است یک مطلب را نشان می دهد که رفتارهای مبتنی بر تبیین، مبتنی بر عقلانیت، مبتنی بر بصیرت و مستند کمتر خود را نشان می‌دهد و بیشتر رفتارهای مبتنی بر احساسات است. 

رحیمی نژاد ادامه داد: اگر این موضوع را بررسی کنیم می بینیم آنچه را که ما در حوزه علوم مطرح کرده‌ایم منطبق با هدف های درس نبوده است، معلم رسالت هایی که بر عهده دارد را باید در جهت تربیت استفاده کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد گفت: باید سعی کنیم در آموزش علوم، عینیت بخشی و تفکر منطقی و عینیت گرایی عقلانی را در دانش آموزان گسترش دهیم. 

وی با بیان اینکه دانش آموزان هنوز قدرت فکر کردن و حل مساله را ندارند اذعان داشت: دانش آموزان هنوز قدرت فکر کردن و حل مسئله و برخورد اندیشمندانه با مسائل و موضوعاتی که در زندگی با آنها مواجه می‌شوند را یاد نمی گیرند.

وی ادامه داد: در این موضوع، یا روش ما اشتباه است یا محتوای کتاب درسی ما اشتباه است و یا معلم صرفاً در سطح انتقال دانش عمل می کند.

 وی بیان کرد: ما امروز دور هم آمدیم که با استفاده از مقالات و پژوهش های شما و دانشی که شما دارید یک بازخوانی داشته باشیم که چگونه ما این درس را سازماندهی کنیم که بتوانیم در جامعه امروز، جامعه‌ای که مکرر دانش آموزان ما با افکار متعددی مواجه هستند، آنها را توانمند کنیم که بتوانند آگاهانه و فعالانه با موقعیت های مختلف مواجه شوند.

وی با بیان اینکه صرفا حوزه پرورشی نباید برای دانش آموزان برنامه داشته باشد بلکه باید در تمام حوزه ها به این موضوع پرداخته شود گفت: حوزه پرورشی در این زمینه با یکسری مناسک ها و برنامه های محضی که وجود دارد این توانمندی را ایجاد می کند و این کار مخصوص حوزه پرورشی نیست. 

وی در پایان اظهار داشت: انشاالله بتوانیم این موانع و فرصت ها را شناسایی کنیم و خروجی این جلسه، توانمندی بیشتر و تسهیل گری بیشتر باشد تا هم دانش و هم نگرش دانش آموزان را بتواند به خوبی شکل دهد.