مدیریت امور پردیس های استانی
دانشگاه فرهنگیان یزد

در دانشگاه فرهنگیان یزد برگزار شد؛

نشست علمی – تخصصی کاربرد تئوری مبادله رهبر – عضو(LMX) در مدیریت کلاس درس

نشست علمی - تخصصی با عنوان کاربرد تئوری مبادله رهبر – عضو(LMX)  در مدیریت کلاس درس، به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان یزد، نشست علمی - تخصصی با عنوان کاربرد تئوری مبادله رهبر – عضو(LMX)  در مدیریت کلاس درس، در روز سه‌شنبه 2 اسفندماه 1401 به صورت حضوری و مجازی در سالن کنفرانس پردیس حضرت فاطمه الزهرا(س) و سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاه فرهنگیان استان یزد برگزار شد.

در این نشست که با حضور اساتید، کارکنان، دانشجویان و فرهنگیان از سراسر کشور همراه بود؛ پس از بیان مقدمه‌ای توسط عباس موحدی نسب، مدرس و مسؤول پژوهش دانشگاه فرهنگیان یزد؛ زینب محب‌زاده مدرس این نشست، به بیان توضیح مبسوط در مورد رئوس مطالب خود ذیل عناوین چهارگانه رهبری آموزشی؛ تئوری مبادله رهبر – عضو؛ مقایسه تئوری‌های مدیریت کلاس درس و کاربرد تئوری مبادله رهبر – عضو در مدیریت کلاس درس پرداخت.

این مدرس دانشگاه فرهنگیان ضمن بیان ویژگی نسل‌های مختلف بر اساس سال تولد، بطور ویژه به تشریح ویژگی‌ها و خصوصیات هفت‌گانه نسل Z یا همان زومرها (متولدین سال‌های 2010- 1995) و ارائه خلاصه‌ای از تئوری‌های مدیریت و رهبری پرداخت و با تشریح ابعاد مهم‌ترین تئوری‌های نوین رهبری، بر ضرورت استفاده از آن در کلاس درس در مواجهه با نسل Z تأکید کرد.

محب زاده در ادامه؛ با بررسی نظریه تبادل اجتماعی و نظریه نقش و تأثیر این دو نظریه در شکل‌گیری تئوری مبادله رهبر – عضو؛ به روند شکل‌گیری گروه‌های خاص(خودمانی) در کنار گروه‌های عام (رسمی) در کلاس درس و ضرورت ورود معلم به گروه خاص دانش‌آموزان و دانشجویان به منظور مدیریت و رهبری بهینه کلاس درس اشاره نمود.

ذکر مؤلفه‌های چهارگانه مبادله رهبر – عضو و دسته‌بندی تئوری مبادله رهبر – عضو به دو نوع مبادله با کیفیت بالا و مبادله به کیفیت پائین و تشریح ویژگی‌ها و مؤلفه‌های آن‌ها و همچنین تشریح ابعاد و عناصر مختلف پارادایم نیوتونی و پارادایم پست نیوتونی در مدیریت کلاس درس از دیگر مباحث مورد اشاره مدرس این نشست علمی – تخصصی بود.

محب زاده در پایان با تأکید بر تأمین یک جو آموزشی مناسب که در آن دانش‌آموزان و دانشجویان به سمت اهداف آموزشی و تربیتی هدایت و رهبری شوند؛ مراحل پنج‌گانه و راهکارهای پیشنهادی به منظور دستیابی به این جو مناسب آموزشی را پیشنهاد داد و هر مرحله و راهکارهای آن را تحلیل و بررسی نمود.

شایان ذکر است: گواهی شرکت در نشست برای افرادی که در جلسه حضور فعال داشتند؛ پس از صدور در ذیل همین خبر قابل دریافت خواهد بود.

فایل بخشی از محتوای ارائه شده در این نشست، به پیوست تقدیم است.