منصور دهقان منشادی در مصاحبه اختصاصی با روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان یزد:
گزارش عملکرد دانشگاه فرهنگیان یزد در سال 1400
دهقان منشادی در مصاحبه ای با روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان یزد، به تشریح برنامه ها و فعالیت های انجام شده در سال 1400 در این دانشگاه پرداخت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان یزد، منصور دهقان منشادی سرپرست این دانشگاه در آخرین روز کاری سال 1400؛ در مصاحبه ای با روابط عمومی این مدیریت به بیان برنامه ها و فعالیت های انجام شده در دانشگاه فرهنگیان یزد در سال 1400 پرداخت که به شرح ذیل می باشد:
آقای دهقان؛ سلام و خسته نباشید
ضمن تشکر از شما بخاطر شرکت در این مصاحبه؛ لطفا خودتان را معرفی کنید و شرح کوتاهی از سن، شهرتولد، رشته تحصیلی و ... را بیان نمایید.
بسم الله الرحمن الرحیم؛ عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت جنابعالی و تبریک پیشاپیش سال جدید و تشکر از تلاش های زیادی که در حوزه روابط عمومی دانشگاه متقبل می شوید. منصور دهقان منشادی، متولد 1351 در شهرستان مهریز یزد، دارای مدرک دکتری تخصصی در رشته مدیریت آموزشی و عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان هستم.
سابقه تدریس، حضور و فعالیت خود را در دانشگاه فرهنگیان یزد بیان کنید.
از سال 1386 در دانشگاه فرهنگیان استان مسئولیت های مختلف اجرایی و تدریس دارم و از سال 1397 تاکنون در جایگاه مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان یزد و از مردادماه 1400 همزمان مسئولیت دو پردیس استان را نیز بر عهده دارم.
مهم ترین فعالیت های دانشگاه در حوزه مدیریت امور پردیس های استان در سال 1400 را بفرمایید.
اگر خواسته باشم مهم ترین اقدامات دانشگاه در حوزه مدیریت استان در سال 1400 را بیان کنم؛ نیازمند زمانی طولانی است لذا فقط به اهم آنها در اینجا اشاره و در ادامه فعالیت های مربوط به هر حوزه را تشریح خواهم کرد.
افزایش تعاملات درون و برون سازمانی؛ انعقاد تفاهم نامه همکاری با نهادهای آموزشی و فرهنگی استان؛ تشکیل جلسات بنیاد خیّرین دانشگاه و استفاده از ظرفیت های آن و جذب منابع مالی در جهت توسعه کمی و کیفی دانشگاه؛ نوسازی و تجهیز زیر ساخت های دانشگاه؛ جذب اعتبار 50 میلیارد ریالی از سفر ریاست محترم جمهوری در جهت تکمیل بلوک خوابگاهی پردیس خواهران؛ برگزاری منظم جلسات شوراهای سه گانه مدیریت استان؛ برگزاری نشست های دوره ای با دانشجومعلمان، اساتید و کارمندان دو پردیس و مدیریت استان؛ استفاده از ظرفیت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه؛ نظارت مستمر بر انجام برنامه های معاونت ها و حوزه های مختلف؛ مدیریت بهینه منابع مالی؛ برگزاری باشکوه دو همایش ملی؛ تکمیل پروژه سالن ورزشی چند منظوره در پردیس خواهران؛ اجرای چند پروژه خرد عمرانی در پردیس ها؛ جلب حمایت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان از انجام طرح های عمرانی و تلاش در جهت فرهنگی سازی قانون مداری و نظم بخشی در امور ...
چه اقداماتی در سال 1400 در حوزه امور دانشجویی و توسعه منابع انجام شده است؟
در سال 1400 علی رغم مشکلات ویروس کرونا اقدامات بسیار خوب و تحولی در حوزه دانشجویی و توسعه منابع اتفاق افتاد که در اینجا به مهم ترین آنها اشاره می کنم:
تکمیل پروژه ساخت سالن ورزشی چند منظوره در پردیس خواهران؛ شروع و پیشرفت 50 درصدی پروژه ساخت بلوک خوابگاهی در پردیس خواهران و انجام تهمیدات تکمیل آن در سال پیش رو؛ تعویض و نوسازی لوله های تأسیسات سرمایشی و گرمایشی و تعمیر چیلرها؛ بهسازی و تجهیز آشپزخانه ها و سلف سرویس؛ زیبا سازی و فضاسازی محوطه پردیس ها؛ افزایش سرویس های بهداشتی در محوطه پردیس ها؛ بهسازی و تجهیز سردخانه و انبارها؛ تکمیل و راه اندازی سالن کنفرانس؛ هوشمندسازی تعداد زیادی از کلاس های آموزشی؛ تکمیل المان شهید گمنام؛ جذب منابع مالی از بنیاد خیرین، سفر ریاست محترم جمهوری و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در جهت ارتقاء کمی و کیفی دانشگاه؛ توسعه فضای سبز دانشگاه؛ بهسازی انبارهای کالا؛ حصارکشی و ایمن سازی دیوارهای پردیس خواهران؛ راه اندازی سرور FTP؛ تجهیز کتابخانه پردیس ها، برگزاری انتخابات کانون های همیاران سلامت جسم و روان؛ برگزاری برنامه سه شنبه های شاد ورزشی، برگزاری برنامه های پودمان فرصت حضور؛ مراسم باشکوه جشن روز دانشجو؛ آیین استقبال از نودانشجومعلمان؛ برگزاری آیین دانش آموختگی، سلسله جلسات آماده سازی پردیس ها جهت از سرگیری آموزش حضوری، پیگیری و انجام واکسیناسیون دانشجومعلمان، کارمندان و اساتید؛ برگزاری چندین وبینار در حوزه سلامت، بهداشت و تربیت بدنی با همکاری سایر نهادها؛ عقد تفاهم نامه با دانشگاه علوم پزشکی استان در راستای کمک به ارتقای بهداشت و سلامت در دانشگاه؛ نشست شورای ارتقای سلامت؛ برگزاری انتخابات انجمن های ورزشی در پردیس ها و برگزاری کارگاه های اخلاق حرفه ای، اخذ گواهینامه آموزش خدمت از آموزش و پرورش استان برای دوره های برگزار شده برای دانشجومعلمان و اجرای دوره های سلامت روان و حیات طیبه از جمله مهمترین برنامه های این حوزه بود.
آقای دکتر ، به یک سوال دیگر می پردازم. با توجه به اینکه حوزه فرهنگی و تربیتی مهمترین حوزه دانشگاه است در این زمینه در سال 1400 چه اقداماتی در دانشگاه فرهنگیان یزد صورت گرفته است؟
به نکته مهمی اشاره کردید. نظر به اینکه فلسفه اصلی تاسیس دانشگاه فرهنگیان، وجه تربیتی و فرهنگی آن است در این زمینه اقدامات بسیار خوبی علی رغم شرایط کرونا در استان انجام شده است. مهمترین برنامه هایی که در این خصوص در سال ۱۴۰۰ در پردیس های استان انجام شد می توان به این ها اشاره کرد:
برگزاری سی و یکمین جشنواره قرآن و عترت در سطح پردیس های استان و اعزام برگزیدگان به مرحله کشوری؛ انعقاد تفاهم نامه همکاری با نهادهای فرهنگی استان؛ حمایت و پشتیبانی مالی از فعالیت های این حوزه؛ حمایت از برنامههای مختلف تشکل ها، کانون ها و انجمن های پردیس ها؛ استفاده از ظرفیت دانشجومعلمان در اجرای تمام برنامه های حوزه فرهنگی و اجتماعی؛ تشکیل منظم جلسات شورای فرهنگی و اجتماعی استان؛ تقدیر و حمایت از برگزیدگان برنامه های فرهنگی؛ برگزاری سلسله نشست های اخلاق کاربردی؛ برگزاری کارگاه و نشست بازخوانی و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و کارگاه های تربیت مدرس و تربیت مربی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ویژه اساتید و دانشجومعلمان با اخذ گواهینامه آموزش ضمن خدمت از آموزش و پرورش استان؛ محفل انس با قرآن؛ اعزام تعداد ۸۰ دانشجومعلم به اردوی راهیان نور؛ اجرای طرح جهاد تربیتی توسط 230 دانشجومعلم برای تعداد ۱۳۰۰ دانش آموز کم برخوردار؛ افتتاح مرکز نیکوکاری نهال امید؛ تعامل خوب با نهادهای فرهنگی استان از جمله ستاد امر به معروف و نهی از منکر، ستاد اقامه نماز، بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج)، حوزه علمیه و …؛ اعزام تعداد ۱۰۰ دانشجومعلم به اردوی راهیان مقاومت کرمان؛ برگزاری برنامه هایی در راستای بزرگداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه؛ جلسات ستاد استانی کنگره ملی شهدای دانشجو معلم؛ برگزاری دومین دوره انتخابات الکترونیکی کانون ها و انجمن های پردیس ها و برگزاری نشست هایی با برگزیدگان؛ آیین بزرگداشت هفته بسیج؛ جشن ازدواج دانشجویی با برگزاری کارگاه های جانبی آن؛ رزمایش مواسات و همدلی؛ حمایت از دانش آموزان نیازمند در مناطق محروم؛ برگزاری موکب مجازی اربعین؛ برگزاری نشست های مهدوی و …
رویکرد و برنامه جنابعالی نسبت به حوزه پژوهش چگونه بوده است؟ اقدامات این حوزه در سال 1400 را بفرمایید.
در سال ۱۴۰۰ اقدامات تحولی که در سال گذشته در حوزه پژوهش و فناوری آغاز شده بود با شتاب بیشتری ادامه یافت و خوشبختانه نتیجه بسیار خوبی هم به همراه داشت که در اینجا به اهم آن ها اشاره می کنم:
برگزاری 20 نشست علمی - تخصصی برای دانشجومعلمان، اساتید و کارمندان؛ برگزاری کرسی های علمی و ترویجی؛ برگزاری کارگاه های مختلف در حوزه پژوهش و فناوری؛ برگزاری باشکوه دو همایش ملی فاخر با عناوین همایش ملی تعلیم و تربیت مهدوی و همایش ملی آموزش مطالعات اجتماعی؛ پیگیری طرح های پژوهشی اعضای هیأت علمی؛ حمایت از کتب چاپ شده اعضای هیأت علمی؛ راه اندازی موزه تربیت معلم؛ برگزاری منظم جلسات شورای پژوهشی استان؛ تجهیز و به روزرسانی کتابخانه پردیس ها؛ برگزاری جشنواره هفته پژوهش و فناوری و هفته کتاب و کتابخوانی؛ رونمایی از کتب تألیفی اساتید و دانشجومعلمان؛ حمایت از پژوهش های دانشجومعلمان؛ تجلیل از فعالان حوزه پژوهش.
آقای دکتر برای ارتقای وضعیت آموزش و به طور کلی در حوزه آموزش در سال 1400 چه اقداماتی صورت گرفته است؟
با توجه به اهمیت حوزه آموزش به عنوان یکی از ارکان مهم دانشگاه، برنامه های خوبی در سال ۱۴۰۰ در این حوزه اجرا شد که اهم آنها را خدمتتان عرض می کنم:
نظارت بر تشکیل منظم کلاس های آموزشی در سامانه آموزش الکترونیکی دانشگاه؛ تشکیل منظم جلسات گروه های آموزشی و کمیته کارورزی در پردیس ها؛ برگزاری آزمون های پایان ترم و میان ترم در سامانه آموزش مجازی دانشگاه؛ ساماندهی و نظارت بر امر کارورزی دانشجومعلمان در نزدیکترین مدرسه محل سکونت آنها؛ ارتباط و تماس ماهانه با اساتید و معلمان راهنما و مدیران مدارس کارورزی در جهت اجرای مطلوب تر، تماس تلفنی با اکثریت دانشجومعلمان و خانوادههای آنها و احوالپرسی از آنها؛ تماس ویژه با خانواده های دانشجومعلمانی که دارای افت آموزشی بودند؛ برگزاری کارگاه ها و نشست های مختلف آموزشی در فضای مجازی برای اساتید و دانشجومعلمان؛ برگزاری دوره های آموزشی بالندگی برای اساتید کارورزی و همچنین دوره های آموزشی تربیت مدرس قرآن و دینی؛ برگزاری و نظارت بر اجرای با کیفیت پودمان های مهارت آموزی برای مهارت آموزان ماده ۲۸ در پنج مرحله؛ برگزاری جلسات هماهنگی برای اساتید دروس کارآموزی و آموزش پژوهی؛ تعامل مستمر با آموزش و پرورش در جهت بهبود کیفیت اجرای درس کارورزی؛ تشکیل مستمر جلسات آسیب شناسی درس کارورزی با حضور استادان، مدیران، معاونان مدارس، معلمان راهنما و …؛ برگزاری منظم جلسات شورای آموزشی استان؛ برگزاری کارگاه های دانش افزایی اساتید؛ برگزاری باشکوه برنامه های هفته آموزش؛ تقدیر از فعالان حوزه آموزش.
ممنون میشم اگر از افتخارت دانشگاه فرهنگیان یزد در سال 1400 بگویید.
سال ۱۴۰۰ با روند صعودی و کسب افتخارات بیشتر برای دانشگاه فرهنگیان یزد ادامه یافت. این دانشگاه در تمام حوزهها خوش درخشید و جزء استانهای برتر بود که به آنها اشاره می شود:
کسب جایگاه عالی توسط استان در حوزه های اداری، مالی و توسعه منابع، پژوهش و فناوری، آموزش، دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در ارزیابی عملکرد استان ها توسط سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان کشور در رهنامه ۴۰ ماده ای ریاست محترم دانشگاه فرهنگیان؛ کسب رتبه اول کشور در سی و یکمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه های فرهنگیان سراسر کشور با کسب 32 رتبه برتر؛ کسب دو مقام برتر در المپیاد ورزشی قهرمانی دانشجو معلمان سراسر کشور؛ کسب سه مقام برتر در ششمین جشنواره کشوری طراحی رسانه های فرهنگی و ورزشی دانشجو معلمان سراسر کشور؛ کسب رتبه اول کشور در ارزیابی عملکرد روابط عمومی ها در بین دانشگاه های فرهنگیان سراسر کشور؛ کسب رتبه برتر دانشجومعلم این دانشگاه در مسابقات ورزشی قهرمانی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور؛ کسب دیپلم افتخار پنجاه و یکمین جشنواره بین المللی فیلم رشد توسط دانشجومعلم دانشگاه؛ کسب رتبه برتر این دانشگاه در زمینه موکب های مجازی در بین دانشگاه های فرهنگیان سراسر کشور؛ کسب ۱۳ رتبه برتر دانشجومعلمان این دانشگاه در جشنواره کشوری حرکت و رویش؛ کسب مقام اول رشته سرود کرال این دانشگاه در نهمین جشنواره رویش در بین کلیه دانشگاه های سراسر کشور؛ کسب مقام اول این دانشگاه در رشته طراحی پوستر در سی و پنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور؛ کسب رتبه سوم این دانشگاه در نهمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور؛کسب عنوان موفق ترین پایگاه بسیج در سطح استان توسط پایگاه بسیج دانشجویی این دانشگاه
به عنوان آخرین سوال:
خیلی خلاصه بفرمایید اهم برنامه های دانشگاه فرهنگیان یزد در سال 1401 چیست؟
مهم ترین برنامه های پیش بینی شده برای سال 1400 دانشگاه فرهنگیان یزد را می توان این چنین بیان نمود:
حفظ و ارتقاء جایگاه ممتاز دانشگاه فرهنگیان استان در همه حوزه ها در کشور؛ تلاش در جهت افزایش جذب کمک های جدید خیّری به منظور توسعه کمی و کیفی دانشگاه؛ تلاش در جهت جذب هیأت علمی جدید؛ اخذ مجوز دوره کارشناسی ارشد رشته آموزش و پرورش ابتدایی؛ از سرگیری آموزش حضوری کامل؛ استفاده از ظرفیت های نهادهای بیرونی در جهت رفع کمبود خوابگاه و کلاس های آموزشی پردیس خواهران.
آقای دکتر دهقان ممنون از زحمات شما در سال گذشته و سپاس از اینکه وقت خودتون را در اختیار ما قرار دادید
خیلی ممنون، من هم از زحمات شما تقدیر و تشکر می کنم .
پایان / اسفند 1400