مدیریت امور پردیس های استانی
دانشگاه فرهنگیان یزد

مدیر کل آموزش و پرورش استان در همایش ملی تعلیم و تربیت مهدوی در دانشگاه فرهنگیان یزد:

برای قدم گذاشتن در مسیر مهدوی باید اصول، ملاک و معیار را به دانشجویان و دانش آموزان منتقل کنیم

محمدکاظم رحیمی نژاد با اشاره به وجود زمینه بیماری های اعتقادی، اخلاقی و رفتاری در جوامع امروزی، لازمه شناخت حضرت مهدی (عج) را آشنایی دانشجویان و دانش آموزان با اصول، ملاک و معیار این مسیر بیان کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان یزد، محمدکاظم رحیمی نژاد، مدیر کل آموزش و پرورش استان، در روز یکشنبه ۲۲ اسفندماه سال جاری در همایش ملی تعلیم و تربیت مهدوی در این دانشگاه اظهار کرد: رفتار و کردار ما باید مثل زندگی حضرت مهدی (عج) باشد و باید بدانیم که در عصر و زمانی زندگی می کنیم که هجمه ها، تهدیدها و گرفتاری هایی که از آن صحبت می‌کنیم، برای خود حضرت نیز هست و در عین حالی که با تهدیدها مواجه هست، زندگی مهدوی دارد و نص صریح قرآن و اسلام را عمل می کند؛ پس برای هر یک از ما هم، حتی در بدترین شرایط که مورد تهدید هستیم چنین عمل کردن، شدنی است.

رحیمی نژاد افزود: در این عرصه با توجه به هجمه زیاد، ما نمی توانیم در حصار و در پشت درهای بسته زندگی کنیم؛ بلکه باید مثل خود امام زمان (عج) ضمن زندگی با مردم، رفتار درست را در پیش گرفت و بر اساس آن عمل کرد. زیستن مهدوی، لازمه اش عقلانیتی است که هیچ تعارضی با عبودیت ندارد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه امروزه باید برای تمام افکار، رفتار و اعمالمان، تبیین، منطق و استدلال داشته باشیم تا در عصر کثرت گرایی از عملکرد خود دفاع کنیم گفت: ما معتقدیم اگر با منطق و استدلال عمل کنیم، هیچ تعارضی در اندیشه و عمل نداریم، بلکه اسلام امروز با عقلانیت و استدلال، قطعاً پاسخ های خیلی قوی و محکم برای چگونه زیستن دارد. ما برای تمام افکارمان، حرف هایمان و اعمالمان، باید تبیین داشته باشیم یعنی باید با تفکر منطقی و عقلانی، کارها را به پیش ببریم، تا بتوانیم در این عرصه چند گرایی و کثرت گرایی که بر جامعه حاکم است به طور درست به مخاطب پاسخ دهیم و بهتر دفاع کنیم؛ در این صورت است که مقدسات ماندگار می شود و زمینه ظهور فراهم می شود. از طرف دیگر، باید بپذیریم که نمی توانیم در این شرایط، جامعه ای کاملا خالص و کامل بدون هیچ گونه انحراف را ایجاد کنیم؛ ولی بدین معنا نیست که موفقیت در این زمینه حاصل نمی شود و به این معنا نیست که ما باید تسلیم شرایط شویم. به این معنا هم نیست که حتماً ما موفق باشیم، بلکه باید قدم برداریم، و حرکت می‌کنیم و در جهت اصلاح و پیشبرد امور، گام برداریم و  به تعبیری دیگر، در عین زیستن با دیگران و حتی در فضای فاسد و انحرافی، با تقوای حضور زندگی کنیم نه با تقوای پرهیز؛ یعنی به آنها بفهمانیم که در عین وجود زمینه بیماری های اعتقادی، اخلاقی، رفتاری و زمینه‌های اختلال انحراف جامعه امروزی می توان زندگی پاک مهدوی داشت و اینها لازمه زندگی قبل از ظهور هست، مشروط بر اینکه در مسیر حضرت مهدی قدم برداریم و لازمه این کار این است که اصول و ملاک ها و معیارها را به دانشجویان و دانش آموزان منتقل کنیم.

رحیمی نژاد با تاکید بر نگرانی بیگانگان از پرچم سبز مهدویت اظهار کرد: باید خروجی این همایش این باشد که استاد و معلم، در مواجهه با دانشجویان و دانش آموزان، چگونه عمل کردن در مقابل این هجمه ها و ابهام ها را بیاموزند و ایستادگی کنند تا اینکه به دانش آموزان قدرت و توانایی درونی و طبیعی داده باشیم. اگر جامعه قدرت استدلال داشته باشد، خودانگیخته باشد، اندیشه ورز و نقاد باشد، ارزش ها از درون آن برانگیخته شده باشد و برای رفتارهای اعتقادی و دینی، ملاک و معیار و ارزش داشته باشد، آنگاه پیروز و سربلند، بیرون می آید.

مدیر کل آموزش وپرورش استان ادامه داد: مطمئناً با دنبال کردن این مسیر، می توانیم دانش آموزان را به سرانجام مطلوب و سربلندی برسانیم و اگر معلمان، مربیان و والدین آگاهانه فرزندان، دانش‌آموزان و مخاطبانشان را آموزش داده باشند، آنها حتی اگر در دل انحراف هم وارد بشوند سربلند خواهند شد. دلیل این است که این تفکر مبنایی و مبتنی بر واقعیات بوده است که ما معتقدیم این افراد، با این ویژگی ها، تربیت مهدوی داشته اند و توانسته اند که با سربلندی زندگی کنند.

وی با تاکید بر کیفیت و چگونگی زندگی و شناخت زندگی مهدوی افزود: اگر اندیشه و تفکر مهدویت را در موقعیت های خلاقانه ای که وارد می شویم، داشته باشیم، تربیت و توسعه دینی، اجتماعی و مدنی محقق شده است و تربیت مهدوی تنها با صدور بخشنامه، با سخنرانی، با همایش، نمی تواند شکل بگیرد.  معلمی که در کلاس های درس، در قالب درس ادبیات، درس ریاضی، درس علوم، درس قرآن، درس هدیه ها و امثال آن، تربیت مهدوی را به صورت کاملا گمنام کار می کند، اثر فوق العاده ای دارد، هرچند به چشم نمی آید. امروز اگر که ما آرامش داریم به خاطر تلاش‌های آنهاست.

رحیمی نژاد با بیان اینکه عدم همسویی نهادها، خانواده ها و رسانه‌های خارجی و همسالان، در روند تربیت، اختلال ایجاد می کند و حتی گاهی اثر تربیتی ما را پاک می کند گفت: اگر هر چه زودتر وارد مقوله تربیت مهدوی بشویم و تلاش کنیم که در همه کلاس ها و جلسات، اثر مطلوب خود را داشته باشد، بهتر به نتیجه می رسیم و به قول دکتر شریعتی اگر ما منتظر باشیم که مشکلات و مسائل ما در همایش ها، سمینارها و نشست ها حل شود، به نتیجه نخواهیم رسید. لذا این حلقه اتصال را باید دنبال کنیم تا تحقیقات، نوشته ها و سخنانمان، به عمل، رفتار و تربیت در کلاس درس و نهایتا جامعه تبدیل شود.