مدیریت امور پردیس های استانی
دانشگاه فرهنگیان یزد

مدیر کل آموزش و پرورش یزد در دومین همایش ملی آموزش مطالعات اجتماعی مطرح کرد؛

آموزش ها باید به شیوه ای باشد که به دانش آموزان کمک کند یادگیری خود را به زندگی اجتماعی خارج از مدرسه انتقال دهند

دومین همایش ملی آموزش مطالعات اجتماعی در روز دوشنبه مورخ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ به صورت مجازی و با حضور ارائه دهندگان مقالات شفاهی در دانشگاه فرهنگیان یزد برگزار شد.

محسن موحدی فرد با بیان اینکه پویایی هر جامعه به شهروندانی بستگی دارد که برای مشارکت در جامعه احساس تعهد کنند اظهار داشت: شهروندان جامعه در این زمینه باید آگاهی‌های لازم را داشته باشند. بنابراین آموزش مطالعات اجتماعی یک حوزه یادگیری اصلی در همه کشورهاست که با ارکان اصلی مکان، زمان و جامعه یعنی مطالعه جامعه در زمان و مکان بستر مناسبی برای تربیت اجتماعی فراهم می آورد.

وی با بیان اینکه رسالت اصلی آموزش مطالعات اجتماعی تربیت شهروندی است افزود: این رسالت باید هم در باور و اعتقاد و هم در عمل و رفتار در چارچوب موازین اسلامی حرکت کند و در قبال خود، خانواده و جامعه مسئولیت پذیر باشد. از آنجا که مطالعات اجتماعی جنبه کاوشگری و مطالعه را بیشتر نشان می دهد، نام مطالعات اجتماعی واژه مناسبتری است و مثل عنوان تعلیمات اجتماعی تداعی‌کننده یک جریان یک سویه یاد دادن نیست. اگر بخواهیم بخش قابل توجهی از اهداف آموزش و پرورش در دوره آموزش عمومی، از طریق درس مطالعات اجتماعی محقق شود؛ باید با توجه به نیازهای فرد و جامعه، محتوا به شکل ساده ای ارائه شود و آموزش ها به شیوه‌ای باشد که به دانش‌آموزان کمک کند یادگیری خود را به زندگی اجتماعی خارج از مدرسه انتقال دهند.

وی در این راستا موثرترین عامل را، معلم مطالعات اجتماعی دانست و افزود معلم باید الگوی موثر و کارآمد تربیت اجتماعی باشد و معلم الگوی دانش آموزان است و آنچه در شخصیت معلم جلوه دارد، در وجود دانش آموزان جلوه گر می شود.

بر همین اساس معلم مطالعات اجتماعی باید نمونه عینی ارزش‌ها، صلاحیت‌ها و مهارت‌های اجتماعی باشد. همه ی ما تجربیات ارزنده‌ای در حوزه آموزش مطالعات اجتماعی داریم، اما جا دارد عمیق تر به این مقوله فکر کنیم.

وی با اظهار امیدواری از تحقق اهداف حوزه آموزش مطالعات اجتماعی گفت: بیشترین چیزی که فکر می‌کنم نیازمند بازنگری است؛ حوزه اجرای اهداف مطالعات اجتماعی است، یعنی اینکه فهم مقصد و علم به راهی که ما را به مقصد برساند و بین مقصد و امور جاری، لایه‌هایی وجود دارد که این لایه ها ما را از رسیدن به مقصد باز می دارد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان موضوع مهم بعدی را پالایش مستمر و پایش مستمر مسیرهای تعیین شده جهت رسیدن به مقصد است دانست و اظهار امیدواری کرد که موضوع جایگاه آموزش مطالعات اجتماعی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در این همایش محور قرار گیرد و نقش این موضوع در رسیدن دانش آموزان عزیز به روح سند تحول که همان حیات طیبه است در نظر گرفته شود.