دکتر منصور دهقان منشادی در مصاحبه با روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان یزد:
کسب رتبه دوم کشوری در ارزیابی عملکرد (رهنامه 40 ماده ای) افتخاری درخشان برای دانشگاه فرهنگیان یزد است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان یزد، در پی کسب رتبه دوم کشوری این دانشگاه در ارزیابی عملکرد، مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان یزد به تشریح و تبیین رهنامه 40 ماده ای و ارائه توصیه ها و برنامه های آتی پرداخت.
- سلام وقت بخیر، لطفا خودتان را معرفی بفرمایید؟
با سلام و خدا قوت خدمت شما، منصور دهقان منشادی هستم. مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان یزد را آذر ماه 97 به عهده گرفته و با همکاری اساتید، کارکنان و دانشجویان، امور دو پردیس خواهران و برادران دانشگاه فرهنگیان استان را پیگیری می نمایم.
- جناب آقای دکتر دهقان تبریک عرض میکنم کسب رتبه دوم کشوری دانشگاه فرهنگیان یزد را در ارزیابی عملکرد (رهنامه 40 ماده ای)، ممنون میشم در مورد این رهنامه توضیحاتی را ارائه فرمایید؟
هر ساله عملکرد دانشگاه فرهنگیان استان ها توسط سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان و با توجه به مفاد رهنامه 40 ماده ای مورد ارزیابی قرار می گیرد. شاخص های این رهنامه ارزیابی، فعالیت ها و مأموریت های همه حوزه های دانشگاه را در بر می گیرد؛ از جمله حوزه ریاست و روابط عمومی و تعاملات انسانی، حوزه اداری، مالی و توسعه منابع، حوزه پژوهش و فناوری، حوزه آموزش، حوزه دانشجویی، حوزه فرهنگی و اجتماعی و حوزه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت. یک ارزیابی جامع از تمام بخش های دانشگاه است که این ارزیابی یکساله توسط معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه بررسی و عملکرد استان ها رتبه بندی می شود که خدا را شکر در رتبه بندی سال 1398، دانشگاه فرهنگیان استان یزد با اختلاف بسیار اندک پس از آذربایجان شرقی حائز رتبه دوم کشوری شد.
- آیا این ارزیابی کشوری در گذشته هم انجام گرفته؛ یا اینکه برای اولین بار اجرا شده است؟
بله این ارزیابی در گذشته هم اجرا شده است. در سال 1397 جایگاه دانشگاه فرهنگیان استان یزد در رتبه بیست و هفتم کشور بوده است.
- چه توصیه هایی برای اساتید، همکاران و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان یزد دارید؟
یک توصیه عام دارم و آن این که همان طوری که آموزش و پروش استان در 26 سال اخیر رتبه اول کنکور سراسری را در کشور از آنِ خود کرده است، دانشگاه فرهنگیان استان هم باید در رتبه نخست کشور قرار بگیرد و از این نظر همه اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه وظیفه سنگینی بر عهده دارند.
توصیه اینجانب خطاب به اساتیدِ ارجمند این است که با توجه به نقش خطیر و ارزشمند دانشجومعلمان در پرورش نسل آینده، توجه و نگاه ویژه ای به آنها مبذول شود. با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه تربیتی است و مباحث فرهنگی و تربیتی از جایگاه خاصی در این دانشگاه برخوردار است، لازم است نقش الگویی و تربیتی دانشجومعلمان در آینده، مورد توجه اساتید ارجمند قرار گیرد.
توصیه ای که به همکاران حوزه اداری در دانشگاه دارم این است که فرصت را مغتنم شمرده و به منظور ارتقاء دانشگاه فرهنگیان استان تلاش نمایند.
و در نهایت توصیه اینجانب به دانشجومعلمان گرامی این است که به انتخاب شغل معلمی خود افتخار کنند و از فرصت ایجاد شده در جهت آماده سازی و پرورش خود در این دانشگاه استفاده کامل نمایند و خود را برای تربیتِ نسل آینده از هر جهت آماده سازند. برای کسب مهارت های معلمی و ایفاء درست نقش معلمی در آینده می بایست از لحظه به لحظه فرصت ها استفاده نمایند.
- برنامه ی شما در آینده؟
اولا اینکه بدون برنامه و نقشه ی راه هیچ مدیری نمی تواند موفق شود و لازم است هر مسئولی برای مجموعه خود، هدف، برنامه و نقشه راه داشته باشد. برای تمام حوزه ها در دانشگاه اهداف و برنامه هایی پیش بینی شده است. ثانیا مهم ترین نکته، حفظ جایگاه به دست آمده و ارتقاء آن است. ارتقا هر مجموعه ای با کمی تلاش بدست می آید؛ مهم حفظ آن جایگاه ارتقاء یافته است. برای حوزه آموزش، استفاده از اساتید شاخص و توانمند و بخصوص دارای نقش الگویی معلمی، برنامه محوری و نظم محوری از اصول است. دانشجو معلمان باید از نظر علمی و عملی به مهارت های معلمی مسلح شوند و وظیفه ما از این باب خیلی سخت است. در حوزه پژوهش، اخذ مجوز یک مجله علمی و پژوهشی مورد تایید وزارت علوم، برگزاری همایش های ملی و حتی بین المللی، استفاده از راهکارهای مناسب به منظور افزایش آثار علمی اساتید و دانشجو معلمان، ارتقاء فرهنگ پژوهش در دانشگاه و افزایش تعداد طرح های پژوهشی از برنامه هاست.
در حوزه فرهنگی و اجتماعی، با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه تربیت محور است وظیفه ما خیلی دشوار است. تدوین برنامه های فرهنگی و تربیتی مناسب و استفاده از شیوه های ترغیبی جهت افزایش مشارکت دانشجو معلمان به فعالیت های فرهنگی و تربیتی جزء برنامه هاست. بها دادن به تشکل ها، کانون ها و انجمن ها می تواند در این زمینه به پیشبرد اهداف تربیتی دانشگاه کمک بسزایی کند. اگر در امور مختلف کارها به دانشجویان واگذار شود و به آنها اعتماد شود مطمئنا نتایج بسیار خوبی حاصل می شود.
از جمله برنامه های دیگر استفاده از ظرفیت های خیرین استان در جهت توسعه کمی و کالبدی دانشگاه، شناساندن نقش و اهمیت تربیت معلم به افکار عمومی، توجه ویژه به پردیس خواهران، افزایش رشته های تحصیلی، اخذ مجوز دوره های کارشناسی ارشد، تلاش در جهت افزایش اعضای هیات علمی و ...
- و سخن آخر ...
با ایجاد همدلی هر چیزی دست یافتنی است و هر چه بیشتر برای تربیتِ معلم وقت بگذاریم نسل مطمئن تری را تربیت خواهیم کرد.
جناب آقای دکتر دهقان سپاسگزارم از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، آرزومند موفقیت و سلامتی برای شما و مجموعه دانشگاه فرهنگیان یزد