مدیریت امور پردیس های استانی
دانشگاه فرهنگیان یزد

آغاز دوره آموزشی عملیاتی کایزن با رویکرد بهبود کیفیت عملکرد کارکنان دانشگاه فرهنگیان استان یزد

 با عنایت به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی سراهای دانشجویی، سرپرستان شبانه روزی این دانشگاه، با جلسه و مشورت گروهی طرح پیشنهادی اصلاح بهبود کیفیت در پردیس ها را در قالب اجرای دوره عملیاتی کایزن ارائه نمودند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان یزد، اولین جلسه دوره آموزشی عملیاتی کایزن ویژه سرپرستان پردیس شهیدان پاک نژاد 21 خرداد ماه 99 برگزار شد.

طرح کایزن با هماهنگی دکتر منصور دهقان منشادی سرپرست دانشگاه فرهنگیان یزد در آینده نزدیک برای کلیه کارکنان پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان اجرایی می گردد.

کایزن  چیست؟

کایزن به معنای تغییر به سمت بهتر شدن یا بهبود مستمر و تدریجی است. در واقع کایزن بر این فلسفه استوار است که برای ایجاد بهبود در سازمان ها لازم نیست به دنبال تغییرات انفجاری یا ناگهانی باشیم، بلکه هر نوع بهبود یا اصلاح به شرط آنکه پیوسته و مداوم باشد، ارتقای بهره وری را در سازمان ها به ارمغان خواهد آورد. مقصود از کایزن جست وجوی دائمی برای یافتن راه های جدید جهت کاهش هزینه های فرایندها یا خدمات است که دارای طرح وکارکرد مشخص می باشد. فلسفه کایزن براین اصل استوار است که شیوه زندگی انسان شامل زندگی شغلی، زندگی اجتماعی و زندگی خانوادگی باید پیوسته و مداوم بهبود یابد.

مزایا اصلی کایزن نسبت به دیگر روش ها:

  • ساده بودن مطالب
  •  قابلیت اجرا در کلیه سطوح سازمان
  •  جذابیت در اجرا
  •  اثر بخشی بالای نتایج
  • کم هزینه بودن اجرای روش در سازمان
  • تاکید بر کار گروهی
  • نوآوری و خلاقیت در پرسنل

 

لازم به ذکر است دانشگاه فرهنگیان استان یزد بصورت پایلوت طرح را آغاز نموده است و پس از مستندسازی به عنوان یک پیشنهاد عملیاتی در جهت بهبود کیفیت عملکرد کارکنان دانشگاه به سازمان مرکزی ارائه می گردد تا در صورت نیاز در سایر پردیس ها اجرا گردد.