در راستای برگزاری هفته پژوهش و فناوری، تشکیل شد:
نشست علمی – تخصصی با عنوان « هوش سازمانی: استلزام تربیت معلم هوشمند در هزاره سوم»
در راستای برگزاری هفته پژوهش و فناوری، نشست علمی- تخصصی با عنوان « هوش سازمانی: استلزام تربیت معلم هوشمند در هزاره سوم» با ارائه دکتر عباس موحدی نسب در سالن کنفرانس پردیس شهیدان پاک نژاد یزد، برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مدیریت استانی دانشگاه فرهنگیان یزد، دکتر موحدی نسب، با تبریک هفته پژوهش و فناوری و سپاس از حضور دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و معلمان استان یزد در این نشست، ضمن بیان کلیاتی در مورد هوش و انواع آن از دیدگاه های مختلف، هوش سازمانی را از مفاهیم نسبتاً جدید در حوزه علم مدیریت و سازمان معرفی کرد. وی با اشاره به این که از نظر کارل آلبرخت واضع اصلی این مفهوم، هوش سازمانی از هفت مؤلفه با نام های بینش راهبردی، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، روحیه، اتحاد و توافق، کاربرد دانش و فشار عملکرد تشکیل شده است؛ به توضیح نقش هر کدام از مؤلفه ها در محیط های آموزشی به ویژه مدرسه و بیان مثال هایی در ارتباط با کاربرد عملیاتی این مفاهیم توسط معلمان پرداخت.
در ادامه مسؤول نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت مدیریت استانی دانشگاه فرهنگیان یزد، با بیان این که پس از موج های اول، دوم و سوم (زراعت، صنعت، اطلاعات) موج چهارم در هزاره سوم، هوشیاری و مغز است؛ ادامه داد: اگر بخواهیم هوش سازمانی مدرسه را افزایش دهیم، نخستین قدم، شناسایی وضع موجود هوش سازمانی و عوامل مؤثر بر حماقت سازمانی است. هر سازمان ممکن است از هوش جمعی بالا یا حماقت جمعی بالا برخوردار باشد. نکته قابل بحث این است که اگر سینرژی بین اذهان معلمان ایجاد شود، ضریب هوشی بالقوه واقعی مدرسه ممکن است از مجموع ضرایب هوشی همه معلمان آن هم بیشتر شود.
این مدرس دانشگاه فرهنگیان، با بیان ساز و کارهای مرتبط کننده هوش فردی معلمان به هوش سازمان مدرسه به منظور بالابردن کیفیت عملکرد آموزشی، تلفیق سه مؤلفه اساسی مدیریت دانش، هوش سازمانی و یادگیری سازمانی را زیرساخت لازم برای طراحی یک مدرسه هوشمند در هزاره سوم دانست. دکتر موحدی نسب در پایان، ضمن برشمردن ویژگی انواع مدیران موجود در سیستم آموزشی کشور، به توصیف چهار راهبرد برای هوشمندسازی سازمان مدرسه (رهبری مدیران متفکر، اهمیت دادن به انجمن های معلمان، ادهوکراسی یا ویژه سالاری و ایجاد پایگاه دانش) پرداخت.