همایش مدیران و معاونین مدارس میزبان اساتید و معلمان راهنمای درس کارورزی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان یزد، در راستای تقویت فرهنگ مشارکت و گسترش همکاری های علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، همکاری میان دانشگاه فرهنگیان استان و آموزش و پرورش، همایش مدیران و معاونین مدارس میزبان اساتید و معلمان راهنمای درس کارورزی در روز پنج شنبه 3آبان ماه 97 با حضور مسئولین آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان و جمعی از مدیران و معاونین مدارس و معلمان راهنمای کارورزی در سالن آمفی تئاتر پردیس شهیدان پاک نژاد یزد برگزار شد.
دکتر رضایی، مدیریت امور پردیس های استان، دکتر دانافر مدیر کل آموزش و پرورش استان، خانم بهادرزاده معاون آموزش ابتدایی استان، آقای فرجیان معاون آموزشی دانشگاه و آقای رحیمی نژاد معاون توسعه و امور دانشجویی از سخنرانان این جلسه بودند.
دکتر رضایی مدیریت امور پردیس های استان یزد ضمن تقدیر و تشکر از مسئولین آموزش و پرورش و مدیران و معاونین و معلمان کارورزی و تسلیت ایام اربعین حسینی، هدف از برگزاری این جلسه را تقدیر و تشکر از مدیران و معاونین و معلمان کارورزی و همچنین بیان برنامه های درس کارورزی اعلام نمود و گفت:
صحبت های خودم در این جلسه ای که مربوط به کارورزی می شود را در سه حوزه جمع بندی می کنم . یکی حوزه ی آموزش و پرورش و بحث ما معلم ها هستند، یکی حوزه ی دانشگاه فرهنگیان و بعد هم نقش و اهمیتی که این درس کارورزی دارد. آموزش و پرورش در هر کشوری و از جمله در کشور ما کلیدی ترین سازمان کشور است. اگر بخواهیم ارکان آموزش و پرورش را تقسیم بندی کنیم می گوییم مدیران ما، معلمان ما، برنامه های درسی، مقررات آموزشی، بودجه ی آموزش و پرورش و فضا و امکانات ما ارکان آموزش و پرورش هست. از میان این ارکان شش گانه، معلم نقشش از همه ممتازتر و بالاتر است و در راس این ارکان قرار می گیرد. هیچ حرفه ای به اندازه ی معلمی در پیشرفت جامعه تاثیرگذار نیست. حالا که معلم این قدر مهم است طبیعتا تربیت معلم و مرکزی که متصدی این کار هست نیز مهم می باشد. برای آموزش و پرورش باید مهم ترین رکن مدیریت، مرکز تربیت معلم باشد. معلمی یک حرفه ی متخصصانه است که باید در یک جای خاص خودش تربیت شود. هر چقدر هم در مقاطع تحصیلی پایین تر بیاییم اهمیت معلمی بیشتر می شود. متاسفانه آموزش و پرورش دراولویت مسئولان ما نبوده است شاید بشودگفت مظلوم ترین قشر جامعه معلمان جامعه ما هستند. دانشگاه فرهنگیان احیا شد تا معلم خوب تربیت کند که این معلم برود آموزش و پرورش را متحول کند و بعد ما نتیجه اش را در کف کلاس های آموزش و پرورش ببینیم. این هدف ایجاد دانشگاه هست فلسفه ی وجودی دانشگاه فرهنگیان هست و انتظار داریم.
همه ی ما باید دغدغه ی مسائل فرهنگی و تربیتی جامعه را داشته باشیم. درس کارورزی نماد علم عملی و عمل علمی است. در محیط مدرسه است که بین آن چه را دانشجو معلم ما در دانشگاه به عنوان نظر یاد گرفته باید در مدرسه با عمل پیوند برقرار کند. آسیب پذیرترین جا برای دانشگاه فرهنگیان کارورزی است اگر ما و شما این درس مهم کارورزی را جدی نگیریم بیشترین جایی که آسیب وارد می شود به آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان است. درس کارورزی در دانشگاه فرهنگیان حداقل ده شاخصه ی خاص خودش را دارد. اولین ویژگی این است که تمرکز دانشگاه فرهنگیان برتربیت معلم فکور است. دومین ویژگی سالیانه بودن برنامه کارورزی است. سوم اینکه دانشجو به کلاس درس برود. چهارمین ویژگی نقش بنیادین و بی بدیل معلمان راهنما است. کار اصلی روی دوش شما معلمان راهنما است. پنجمین ویژگی ایفای نقش استاد راهنما است. ششمین ویژگی کارورزی پیوند عرصه عمل و نظر است. معلم راهنما هدایت گر عرصه ی عمل است. استاد راهنما هدایت گر عرصه ی علم است. هفتمین ویژگی، دانشگاه اعتقاد دارد که همه چیز مدرسه برای دانشجو معلمان الگو است. ویژگی هشتم کارورزی این است که یک فرایند است نمی شود که با یک ترم و یک ماه و دوماه این دانشجو معلمان تبدیل شوند به یک معلم. ویژگی نهم این است که دانشجو هایمان باید همه مقاطع تحصیلی را ببینند و آخرین نکته ی شاخصه ی کارورزی این هست که در دانشگاه نیاز به جدیت است. با توجه به ویژگی هایی که عرض کردم این نکاتی را که به عنوان همکارناقابل عرض می کنم را جدی بگیرید. اول این که دانشجو معلم ما وقتی که به مدرسه ها می آید استدعا دارم از شماها که خیلی جدی و خیلی سخت گیرانه باید با آن ها برخورد کنید در حضور و غیاب ، پوشش و در روش و عملکردشان باید هم مدیر هم معاون هم معلم راهنما نظارت داشته باشید. اولین برخورد شما با دانشجو معلمان خیلی تاثیرگذار است. ازمعلمان راهنما انتظار داریم در نمره دادن جدی باشند. اگر دانشجو معلمی وظیفه اش را براساس خواسته های شما به خوبی انجام نداده نمره به آن ها ندهید. کارورزی در چهار مرحله طراحی شده است کارورزی 1 -2- 3- 4 هرکدام یه انتظاری از دانشجو معلم دارد. کارورزی یک مشاهده ی تاملی است کارورزی دو تدریس خلق، کارورزی سه کنش پژوهی فردی و کارورزی چهار کنش پژوهی گروهی است. آن چه را که دانشجو معلمان در دانشگاه به عنوان یک مرکز آکادمی علمی تحت نظر اساتید بزرگی که اینجا حضور داشتند یاد گرفته اند را مهم بدانید. احترام بگذارید و اجازه دهید به آن ها که ان شاالله در مدارس اجرا کنند. ان شاالله خداوند توفیق دهد در جهت انجام وظیفه و کسب رضایت خودش گام برداریم و بتوانیم تمام توانمان را برای خدمت به این فرزندان عزیزی که با هزاران امید و آرزو دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کردند وآموزش و پرورش هم بی صبرانه منتظر رفتن آن ها به آموزش و پرورش هست به خوبی از عهده ی این وظایف برآییم باکمک شما.
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزدضمن ابراز خوشحالی از حضور در این جلسه از مسئولین دانشگاه فرهنگیان تشکر نمود. ایشان با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش افزود: اگر کشوری بخواهد مسیر تعالی را طی کند به جد باید به آموزش و پرورش اهمیت بدهد و آموزش و پرورش را در اولویت اول قرار دهد. ما به دنبال اجرایی شدن سند تحول بنیادین هستیم تا وضعیت جدیدی را در آموزش و پرورش تجربه نماییم و در این میان دانشگاه فرهنگیان نقش بی بدیل در اهداف سند تحول دارد که مهمترین ابزار برای تحقق این اهداف معلم است و و مسئولیت پرورش معلم را این دانشگاه به دوش می کشد. بزرگترین شاخصه دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم است چون معلم یک چیز وارداتی نیست. باید معلمانی با توجه به ارزش ها و دیدگاه های خودمان پرورش دهیم. دانشگاه فرهنگیان رکن و اساس است و معلم مهمترین ابزار برای تربیت علمی و فرهنگی و هنری است. برای اصلاح کشور باید آموزش و پرورش اصلاح شود و برای اصلاح آموزش و پرورش تربیت معلم باید اصلاح گردد. دانش به همراه مهارت و هنر لازم است.
دکتر دانا فردر ادامه به چالش های موجود در آموزش و پرورش از جمله کمبود معلم و کیفیت تربیت معلم اشاره نمود و کارورزی را یکی از عوامل برای جبران چالش کیفی در آموزش و پرورش دانست. وی دربایان سخنان خود به اهمیت معلمین دوره ابتدایی اشاره نمود ودانش و تجربه و هنر و عشق را از خصوصیات بارز معلمان ابتدایی بیان نمود و بر حفظ کرامت معلمان تاکید کرد.
سرکار خانم بهادرزاده ضمن خیرمقدم به حضار در جلسه از تمامی کسانی برای کارورزی زحمت می کشند و این جلسه را برگزار نمودند تقدیر و تشکر نمود و گفت: همکاران محترم همین طور که می دانید و آگاهید دانستن توانستن نیست اما توانستن می تواند دانستن هم باشد چون هر کار درستی که انجام می شود باید از روی دانستنی صورت بگیرد چه بسا دانستن های بسیاری که ما داشته باشیم ولی نتوانیم آن ها را به مرحله عمل بکشیم. برای معلم شدن و معلم بودن نیاز به مهارت هایی است که باید آن ها را در عمل بیاموزند و کانون آموزش حرفه ای وجود داشته باشد. برنامه ای که این مهارت ها را در اختیار دانشجویان قرار می دهد که بتوانند تمام آموخته ها را به مرحله عمل درآورند و به صورت عملی به کار گیرند این برنامه درسی در دانشگاه فرهنگیان به صورت برنامه درسی کارورزی می باشد. اساتید دانشگاه فرهنگیان علاوه بر استاد بودن مربی هم هستند و در عمل الگو و یک روانشناس خوب نیز هستند. کارورزی فاصله بین آموخته های نظری و دنیای واقعی تدریس را پر می کند. دانشجویان علاوه بر مهارت های نظری باید با اصول کلاس داری نیز آشنا شوند.
معاون آموزش ابتدایی استان از مدیران و معاونین و معلمین راهنما خواست که به دانشجو معلمان به عنوان همکاران آینده احترام بگذارند وهنگام حضور دانشجو معلمان در کلاس معلمین راهنما در کنار آن ها باشند و چگونگی اصول روانشناسی و برخورد با کودکان و ارزشیابی و تکلیف دهی را به آنان بیاموزند و با آنان قانونمند رفتار نمایند و از معلمین خواست با افکار و رفتار و سخنان خود باعث نگرش مثبت در دانشجویان شوند.
لازم به ذکر است در ادامه جلسه آقای فرجیان در مورد درس کارورزی 1 و 2 و آقای رحیمی نژاد درمورد درس کارورزی 3 و 4 سخنانی را بیان نمودند. از دیگر برنامه های این همایش تلاوت آیاتی از قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی و پخش کلیپ از حضور رهبری در دانشگاه فرهنگیان و کلیپ معرفی دانشگاه فرهنگیان یزدو پذیرایی بود و برنامه پایانی همایش، صرف ناهار در سلف پردیس شهیدان پاک نژاد بود.