مدیریت امور پردیس های استانی
دانشگاه فرهنگیان یزد

با پیگیری اداره امور آموزشی و پژوهشی مدیریت استانی برگزار گردید:

کارگاه آموزشی مساله یابی و اصول تدوین پیشنهاده پژوهشی

از سوی مدیریت امور پردیس های استانی، کارگاه آموزشی مساله یابی و اصول تدوین پیشنهاده پژوهشی ویژه اعضای هیات علمی و ماموران آموزشی دانشگاه فرهنگیان یزد در روز شنبه سیزدهم مردادماه در سالن کنفرانس پردیس شهیدان پاک نژاد برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی، دکتر سیدعلیرضا افشانی، عضو هیات علمی دانشگاه یزد و مدرس این دوره، در مورد مراحل تدوین یک طرح پژوهشی توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: پیشنهاده یا پروپوزال یک سند کتبی است که برنامه کار محقق را مشخص می کند و باید به حدی کامل و روشن باشد که گروه بررسی کننده را در مورد لزوم انجام تحقیق و عملی بودن آن متقاعد سازد.

وی با بیان معیارهای انتخاب یک موضوع برای اقدام به پژوهش، تصریح نمود: موضوعاتی که به صورت پروپوزال تدوین می شود باید از بیان مسئله قوی برخوردار بوده و کیفیت بیان مساله، نشان دهنده میزان آشنایی محقق با موضوع تحقیق است.

دکتر افشانی در خصوص بیان مسئله افزود: محقق باید در نوشتن بیان مسأله هنر ایجاز و اختصار در نوشتن را نشان دهد. بیان مسأله های طولانی غالباً خواننده را وادار می سازد که بطور گزینشی اقدام به خواندن مطلب بنماید.

این پژوهشگر برتر استان یزد، با ذکر اینکه مهمترین قسمت هر طرح پیشنهادی، اهداف آن می باشد خاطرنشان نمود: یکی از مهمترین نکات در تدوین پیشنهاده این است که موضوعات جای هدف نوشته نشود و از ارائه اهداف غیر واقعی، غیرقابل دست یابی و آرمان گرایانه پرهیز گردد.

دانشیار جامعه شناسی دانشگاه یزد با بیان اینکه برای تحقیق مان، پیشینه خوب را از کجا تهیه کنیم به معرفی وب سایت ها داخلی و خارجی در این زمینه پرداخت و گفت: پژوهشگر باید در بررسی متون از تعمیم مطالعات کوچک به جوامع بزرگ و قضاوت شتاب زده بر اساس مطالعات ابتدایی اجتناب نماید. همچنین نباید جستجو را به منابعی که نظر ما را تأمین می کند محدود کرد.

دکتر افشانی، فرضیه های تحقیق را حدس عالمانه بر اساس تجربه یا بررسی پیشینة موضوع مورد بررسی توسط محقق بیان نمود و افزود: یک فرضیه خوب باید کوتاه، رسا و قابل فهم و بر اساس مطالعات یا بررسی های قبلی ذکر شود.

وی ادامه داد: فرضیات تحقیق در حکم پاسخ به سؤالات علّی تحقیق هستند. بنابراین از طرح فرضیاتی که پاسخ به سؤالات علّی تحقیق نیستند خودداری شود.

دکتر افشانی در پایان این کارگاه، به بیان مباحثی در مورد جامعه آماری، روش های نمونه گیری، ابزار اندازه گیری و گردآوری داده ها، روش های تجزیه و تحلیل داده ها، زمان بندی تحقیق و روش های مختلف منبع دهی پرداخت و به سوالات شرکت کنندگان در این کارگاه آموزشی پاسخ داد.