سخنرانی دکتر امانی : دبیر علمی جشنواره و ریاست دفتر تالیف کتب درسی در جشنواره تجربیات برتر آموزشی - تربیتی اساتید و معلمان در آموزش علوم ابتدایی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان یزد: دکتر امانی تهرانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه فرهنگیان و تشکر از برگزاری جشنواره تجربیات برتر علوم ابتدایی از معلمین خواستند که به بهترین وجه به تربیت دانش آموزان کشور بپردازند. وی سخنان خود در باب آموزش علوم را به دو بخش نگاه به گذشته و آینده آموزش علوم اختصاص داد و گفت: بسترهای اصلی یادگیری در دوره تغییر و تحول یادگیری و چهار قرن اخیر به دو بخش تقسیم می شود که بخش اول علوم انسانی شامل انتقال دانش ادبیات و علوم دینی و بخش دوم فناوری و علم تجربی می باشد.
دبیر علمی جشنواره بیان داشت: روش های خاصی در آموزش علوم وجود دارد. یکی از مهم ترین این روش ها، روش مبتنی بر یادگیری فرآیندی است که هدف آن این است که به خود راه و مسیر یادگیری، یادگیری فراشناخت پیدا کنیم. یعنی چگونه شروع کردیم و چه مسیرهایی را طی کردیم و به کجا رسیدیم و چگونه به این مفهوم دست پیدا کردیم. این روش یعنی اشراف بر مسیر یادگیری.
وی همچنین افزود: چهل سال پیش سواد علمی فناورانه مطرح شد. تفاوت کشورها و انسان ها در موفقیت به سطح سواد علمی فناورانه جهان بستگی دارد. ماموریت سواد علمی فناورانه جامعه علمی جهان برعهده معلمان علوم گذاشته شده است. هدف معلم این است که بچه ها را به یادگیرندگان سواد مادام العمر فناورانه تبدیل کند.
در ادامه ایشان به بیان نظرات متخصصان علوم سواد علمی فناورانه پرداختند که هدف گذاری درست و صحیح، رویکرد شماتیک به عنوان مرکز فعالیت های یادگیری، مفاهیم و ایده های بزرگ مانند ساختار ذره ای، مهارت های مشاهده، مهارت های جمع آوری و طبقه بندی و سازماندهی اطلاعات، مهارت ارائه و روش و ازشیابی خصوصا الگوهای جزیره ای آموزش و ارزشیابی از شاخصه های مهم سوادعلمی فناورانه دانست و آموزش راحرکت مستمر گروه به سوی توسعه ابعاد وجودی دانش آموزان در همه بسترهای یادگیری دانست.
ریاست دفتر تالیف کتب درسی در بخش دوم سخنان خود اظهار داشت: دانش آموزان در کلاس درس به عنوان میهمانان ما هستند و انسان همیشه برای میهمان تدارک می بیند. تدارک برای این میهمان طراحی فرآیندهای یادگیری موثر است. کار معلم طراحی موقعیت های یادگیری است. با این فرض که دانش آموز به عنوان یک فرد یادگیرنده وارد مسیر یادگیری شده و این مسیر یادگیری را پله پله می پیماید که انتهای این مسیر هدفی به نام شایستگی باشد. طراحی موقعیت های یادگیری کار اصلی ماست. درست است که سطح کلان موقعیت های یادگیری در کتاب طراحی شده اما سطح خرد آن را باید معلم انجام دهد. طراحی آموزشی خوب، رسانه های آموزشی پرشمار و ارائه، سه مولفه کلاس سازنده و در مرکز طراحی یک موقعیت یادگیری می باشد.