مدیریت امور پردیس های استانی
دانشگاه فرهنگیان یزد

جامعه اسلامی بدون بهره مندی از نهاد مقدس خانواده، سرزندگی و نشاط لازم را نخواهد داشت

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها طی یاداشتی عنوان مطرح کرد: امروزه جامعه اسلامی بدون بهره مندی از نهاد مقدس خانواده، سرزندگی و نشاط لازم را نخواهد داشت و هر نوع پیشرفت در سایه این نهاد گرانسنگ محقق خواهد شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها به مناسبت هفته ازدواج یادداشتی را به رشته تحریر درآورده است که متن این یادداشت به شرح زیر است:

امروزه جامعه اسلامی بدون بهره مندی از نهاد مقدس خانواده، سرزندگی و نشاط لازم را نخواهد داشت و هر نوع پیشرفت در سایه  این نهاد گرانسنگ محقق خواهد شد.

بی تردید ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج آسان و به هنگام سرلوحه فعالیت های نهاد نمایندگی مقام مظم رهبری در دانشگاه ها است.

در عصر کنونی جامعه جهانی که «هویت» گمشده حقیقی انسان های سراسر عالم است، اسلام ناب، نهاد مقدس خانواده را به عنوان اصلی ترین پایگاه و عامل هویت ساز معرفی نموده است.

رشد، تربیت، بالندگی و شکوفایی همه استعدادهای شگرف بشر از زوجیت مرد و زنی شکل می گیرد که قلب و جان و جسم و روح  خویش را با هم درمسیر تعالی و زندگی مشترک متعهدانه قرار می دهند.

آرامش، عشق، عفت، حیا، وفاداری، مهرورزی، غیرت، امنیت، قناعت، همراهی و همدلی، حمایت و تربیت فرزندان، همه و همه برکات ارزشمندی است که تنها در ازدواج های آگاهانه، متعهدانه و توام با مهر و محبت یافت می شود.

لذا نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها خود را مسئول و موظف می داند در راستای اجرایی نمودن منویات و تأکیدات مقام عظمای ولایت مبنی بر ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج آسان و به هنگام برای جوانان دانشگاهی تلاش خویش را مضاعف نماید.

اول ذی حجه یادآور رخدادی شیرین و سرنوشت ساز در صدر اسلام است. پیوندی خجسته که در آن بهترین زنان عالم و نور چشم پیامبر(ص)، حضرت صدیقه طاهره(س) به ازدواج پاکترین مردان، سید و مولای مؤمنان، حضرت علی(ع) درآمد. پیوند مبارکی که سرچشمه خیرات فراوان و خاستگاه ستارگان فروزان امامت و هدایت شد و نمونه ای درخشان برای سبک زندگی مؤمنانه را به تمامی بشریت ارائه داد که الگوی زندگی جوان مؤمن انقلابی را نیز به خوبی روشن می سازد. چه نیکو و شایسته این روز را در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام «روز ازدواج» نامیده اند. میثاقی پرفروغ و مقدس که یکی از زیباترین نشانه های خالق هستی و پدید آورنده زیبایی ها است.

تأکید بر «ازدواج» در آموزه های قرآن و عترت، این امر را به عنوان یک فریضه عبادی و اجتماعی و یک مطالبه مهم تا آنجا بالابرده که با وجود تأکید ادیان آسمانی بر امر ازدواج، پیامبراعظم(ص) ازدواج را سنت اختصاصی خویش قلمداد نموده اند.

براین اساس یکی از وظایف ارکان نظام جمهوری اسلامی، به ویژه مسئولان ارزشی و انقلابی دانشگاه ها این است که با همتی مضاعف، به دستور قرآنی «و انکحوا ایامی» گوش جان داده و با همتی مضاعف موجبات گسترش فرهنگ ازدواج را در میان دانشجویان و دانشگاهیان عزیز بیش از بیش فرآهم آورند.

ازدواجی «به هنگام» که نشاط و امید جوانی را سرمایه زندگی مشترک دختران و پسران مومن و انقلابی قرار دهد. ازدواجی که آراسته به زیور سادگی و توأم با آگاهی و فهم عمیق از امر خطیر ازدواج و مسئولیت های زوجین است.

چه نیکوست جوانان انقلابی و فرهیخته نیز با اعتماد به وعده حمایت الهیِ «ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله» برای تشکیل خانواده گام بردارند.

ازدواجی که در کنار تحصیل علم، آرامش روان و پایبندی به ارزش های انقلاب و خدمت به میهن اسلامی را توأمان دارد.

بدون شک ازدواجی با این شاخصه ها «میثاقی غلیط» است که دوام و پایداری مثال زدنی را به دنبال خواهد داشت و زمینه را برای پرورش فرزندانی که توان زمینه سازی  انقلاب مهدوی و شایستگی سربازی آن حضرت را دارند، فراهم خواهد نمود.

 


نظرات کاربران